vrijdag 30 december 2011

Der Tanzmeister

En de beste van allemaal, der Tanzmeister!

In een molen die met molenstenen werkt is er een onderdeel wat ervoor zorgt dat de goot waarin het graan naar de molensteen wordt vervoerd gaat schudden, zodat de zaak niet verstopt. Hier in Duitsland heet dat een dreiknack, Nederlandse woord weet ik even niet, maar het is een driehoekige nok die ronddraait en een ritmisch tikkend geluid maakt zoals een metronoom die weer gebruikt word bij mensen die muziek maken.  Het ding in de molen wordt ook Tanzmeister genoemd. Natuurlijk is een tanzmeister ook iemand die bepaald hoe er gedanst word en wie er danst. Eigenlijk is een regisseur een tanzmeister. Kijk het stukje video van Martin Koolhoven en hoor hoe hij zegt; als je wist wat ik allemaal gedaan heb om een film te kunnen maken!

Paul v. is een begenadigde regisseur en het lijkt mij onwaarschijnlijk dat hij elke keer blanco uit de vliegmachien stapt om te kijken wat er vandaag weer gefilmd gaat worden. Nee de regisseur heeft wel degelijk een gedachte over hoe dit verhaal gaat verlopen. je kunt je alleen afvragen of hij die gedachte ook in een parallelscript heeft opgeschreven. Ik vraag me dit al een tijdje af en de uitkomst van deze gedachten gaat steeds meer in de richting van het parallelle script. Als ik opmerkingen lees; we hebben ideeen doorgeschoven naar deel 5, en dit matchte met onze gedachte! Dan is hier een meer dan sterke aanwijzing voor het bestaan van het parallelle script. Is dat erg? Neen! Nu kan de dokter in haar blog alle winnende scripts met chirurgische precisie gaan vergelijken met het deel 4 wat nu voor ligt en haar messcherpe analyse daarop los laten. Slapeloze nachten weer voor TEE!

Betreffende het deel 4 moet ik toegeven dat de combinatie van de dubbele pressie van nadja en wim op remco goed uitpakt. De dialogen vind ik alleen erg slapjes en ongeïnspireerd. Voor Pinkstar Pictures die de gay variant gaat maken heb ik inmiddels samen met de dokter de dialogen flink herschreven en dan zou het toch nog leuk kunnen worden. Het staat iedereen trouwens vrij om een eigen interpretatie van deel 4 te verfilmen en ik zou hier ook willen oproepen om dat vooral te doen. Ik geef bij deze iedereen toestemming om onze varianten te gebruiken en desnoods te veranderen.

Deel 4 van Paul en Robert begint merkwaardiger wijze weer met het in bed parkeren van Merel, dit was al een draak van een scène, maar men heeft het nodig gevonden om dit nog een keer te draaien. het affikken  van de Akyan brief slaat nu ook als Mr Chang op een varken. Heb begrepen dat deze scène wordt veranderd. Maar goed the show must go on!

28 opmerkingen:

  1. Collega,

    De TV dokter heeft de scalpel ter hand genomen, maar deze operatie gaat even duren. Dus dat wordt 2012, die analyse, beste mensen.

    Overigens sluit zij zich graag bij TV review aan en daagt ook zij de filmteams in het land uit om de relatietherapie/teddyberen/groezelig hotel versie van deel 4 te verfilmen (de liftscene mag natuurlijk ook, en is bovendien een straight en to the point geheel van een paar minuten. Zeer geschikt voor filmmakers met een naderende deadline en beperkte middelen, want geheel in navolging van Aristoteles gelden er in de lift van Volgens Mijn Scenario eenheid van tijd, plaats en handeling).

    U vindt het script voor deel 4 door TV review en De TV dokter hier:
    http://www.entertainmentexperience.nl/moviescript/w05fl8iq6yqqdmbzs1tkyhstk

    En de lift versie hier:
    http://www.entertainmentexperience.nl/moviescript/vy3kxq90x07x554znbql71514

    Een PDF versie is natuurlijk op aanvraag verkrijgbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jullie oproep voor makers om een eigen of ander pad te volgen is prima en ook (wat mij betreft) precies de bedoeling van dit project. De beste omschrijving voor het script die ik heb gehoord is Robert AT's term: 'kookboek'. Maak gewoon je eigen lekkere gerecht. Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. 'Fleur' uit het schrijversgilde heeft ook een initiatief in die richting. Zij heeft zelfs al IO en NightWork zover om alternatieve scripts te verfilmen (join forces?). Ben zeer zeer benieuwd.

    Wat betreft het 'schaduwscript'. Ik weet vrij zeker dat die er niet is. Als die er is bevindt die zich in de hoofden van de heren P en R. Maar je opmerking over regisseurs klopt denk ik. Paul Verhoeven is niet het type dat zich laat inperken, dat wisten we (iedereen). Het is zo dat het 'gesamtkunstwerk' iedere ronde meer en meer vorm krijgt. Daarbij wordt inderdaad hun invloed groter. Dat is zoals het proces zich blijkt te ontwikkelen. De raspaarden ruiken de finish. Zij komen in hun comfortzone en gaan veel sturender hun ervaring in storytelling laten gelden.

    Ik kan wel verzekeren -uit directe observatie- dat zij alle community-input uitermate serieus nemen, minutieus bestuderen en toepassen. De deadlines zijn zelfs opgeschoven opdat zij ook de deadline inzendingen tot zich konden nemen. Maar om een film van enige kwaliteit op te borgen, gaan ze meer en meer over het scene-tikkertje heen gekeken.

    Het scriptevent van 3 december was het moment waarop P en R hebben geprobeerd een -gezamenlijk- lijn vast te leggen. De ruggegraat voor het verhaal. Dat is denk ik deels gelukt.
    http://www.entertainmentexperience.nl/hpitem/cc8wovo6rdokiinmi11x3i0k7

    PS1 Wijnz ben jij dan Duits?
    PS 2 Maar natuurlijk zijn TV Review en TV Dokter het eens ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @dokky 'ps1 ben jij dan duits?" zelden in mijn leven ben ik zo beledigd! Nee, ik ben in Dokkum friesland geboren en in 2000 verhuisd naar Belgie en sinds drie jaar wonend in de duitse eifel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De verbande brief problematiek is de reden dat er een re-write gaat komen van de dialoog tussen Fred en Wim. Sterker nog het motief van Wim wordt scherper. Waar hij eerst Remco een ongewenste deal wilde opleggen (door de inzet van Nadja, waarbij Remco wel zou meeprofiteren en Wim het goed met het bedrijf voor heeft) gaat hij nu proberen Remco buiten spel te zetten en zelf te cashen. Door Remco eerst te dwingen op te stappen en daarna pas de deal te sluiten. In het eerste geval was de verbranding een soort over-reaction richting Freds poging de deal te bespreken omdat Wim eerst de nep-buik wilde inzetten en daarna pas de deal wilde introduceren. Nu is het simpelweg zo dat hij Remco uit de weg wil bluffen.

    De Merel-scene verbaasde mij ook wel, maar ik hoorde dat dit een poging is/was om de jongelui nog even te laten bonden (in de mogelijke opmaat naar hun tegenmove richting oudjes). Ik denk dat deze scene een vloeiend geheel wordt na de kots- en trapscene c.q. voor het Ineke/Remco einde-feest gesprek.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmmm laatste nieuws van het front (LA) is dat er een zinnetje in de gang van het feest wordt bijgedraaid met een opmerking in de trant: "maak je niet druk, ik heb een kopie op kantoor liggen". Op die manier houdt Fred zijn tussenrol en is hij geen boef (want saai: 2 boeven).

    Minimale rewrite dus

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Aloha.

    (o.a. @Dokkey)
    Ik begrijp al die overwegingen best (re-write, fred-dit, wim-dat), maar wees nou eerlijk, dit is toch absoluut geen user-generated script meer? Laat ik duidelijk zijn: Dat is prima, geen probleem, jullie feestje, maar doe dan niet net alsof het wel een user-generated script is.

    Realiseer je wel dat de enige feedback die "niet verkozen" scriptschrijvers krijgen is dat het niet goed genoeg is, niet hollywood genoeg, niet geschikt voor 3*8 minuten, of niet creatief genoeg, te veel regie aanwijzingen. Dit is wat Robert zei tijdens de masterclass op de vraag uit het publiek: "Jullie krijgen straks allemaal scripts volgens jullie richtlijnen en welke gaan jullie dan kiezen?" Robert: "De beste". Het moet zijn: "Het script dat het beste past met de verhaallijn die in ons hoofd zit." Wederom: geen probleem als dat het doel is, maar wees er dan explicieter over.

    Over de regie & art aanwijzingen, misschien lees ik de verkeerde screenplays, maar kijk eens naar de scripts van Lost Highway en Mulholland Drive, naar Brazil (nog steeds nr. 1 in mijn top 10), Fear & Loathing in Las Vegas die staan vol met aanwijzingen. Daar gaat ook creativiteit in zitten tijdens het scrhijven, maar moeten we ook achterwege laten?

    Voor mij is het nu meer zo van:

    INEKE
    Zijn dat jouw tieten?

    MEREL
    Oh sorry mevrouw Albrecht, ik had eigenlijk die foto op willen hangen van toen ik uw man oraal bevredigde. Dit heeft Tobias gedaan.

    INEKE
    Oh gelukkig, dan zullen ze die andere foto wel gaan gebruiken om hem te chanteren. Of hebben zie die net soms verbrand op de WC?

    MEREL
    Nee, dat was een plot bunny van Kim van Kooten. Die scène gaan we gewoon herschrijven.


    Ik ben er overigens van overtuigd dat Paul en Robert dit hele project leven en ademen en er dag en nacht mee bezig zijn. Schaduwscript of niet, ik vond het zeer inspirerend om Paul zo gepassioneerd te horen spreken over de karakters en de plot.

    Wat ik mooi had gevonden is als er een Nederlandse Reservoir Dogs of Man From Earth, of Primer (weinig lokatie, sterke dialogen, spannend plot) hadden gemaakt. Een Nederlandse variant van een aflevering met de impact zoals (niet het genre) van Lost, of BattleStar Galactica, of dan desnoods Boston Legal of House waardoor je een lach en een traan weg kan pinken.

    Met zo weinig filmtijd moet je volgens mij kapitaliseren op 1 thema: Humor, suspense, crime, horror. Wat is het thema nu? Een klucht, een zedenklucht... of nu toch weer drama? Daar hebben we al zoveel goede en slechte voorbeelden van in NL dat alleen al vanwege dat feit het voor mij (en als ik de commentaren lees, ook vele anderen) al niet meer een creatieve uitdaging is.

    Dan maar gewoon produceren :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Paradox
    Ik snap de frustratie ook wel een beetje, maar je moet ook realistisch blijven. De reden om de masterclass in de eerste plaats te houden was omdat de scripts alle kanten opvlogen. Als schrijver weet je ook dat je normaal gesproken pas moet gaan schrijven als je het einde weet. Het script is ook de basis van alles. Een goed script kan nog best een slechte film opleveren, maar een slecht script NOOIT een goede film.

    Aan de andere kant zijn de voorbeelden die je aanhaalt wel erg ambitieus. Hiermee wil ik niet zeggen dat er geen uitstekende scenarioschrijvers zouden kunnen opstaan, maar binnen het concept is dat toch lastig. Men benadert elke ronde alsof daar het zwaartepunt ligt. Net zoals veel spel in elke scène vaak té overdreven is. Te veel nadruk en teveel drama. Een goed verhaal heeft opbouw nodig, maar als je in de mist rijdt weet je niet wanneer je de afslag moet nemen. Dat Paul en Robert dus onze Tom Tom zijn is logisch.

    Ik ben het met je eens dat ALS er een schaduwscript aanwezig is, of in ieder geval een omlijnt idee over hoe dit verhaal moet eindigen, men dat aan moet geven. We begonnen in Nijmegen, zijn nu in Parijs en moeten uiteindelijk in Rome eindigen. Er leiden een hoop wegen naar Rome, maar we moeten dan inderdaad weten dat we naar Rome gaan.

    Als regisseur heb ik al tijdens deel 3 besloten dat we scènes gaan toevoegen. Niet zozeer 'plot driven' scènes die het verhaal een richting in dwingt, maar scènes die meer achtergrond geven.

    Ik mag ook erg hopen dat het script nog iets gaat doen met bijvoorbeeld de rol van Gijs, want het zou toch wrang zijn dat de weinige acteurs die middels de oproep zijn gecast uiteindelijk figurantje hebben gespeeld. Dat kan toch niet de bedoeling zijn geweest van dit project.

    Mijn voorstel zou dan ook zijn een nieuwe masterclass met een uitgewerkt plan voor een EINDBESTEMMING van dit verhaal. Hoe we daar gaan komen is dan aan de schrijvers en ik denk dat Paul en Robert meer werkbare scripts zullen krijgen als men allen weet 'een' Rome de eindbestemming is.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed plan zo'n EINDBESTEMMING meeting

    Wat betreft ambities en doelen... het is net als met darten... als je in de bullseye wilt gooien moet je er net iets boven mikken :)

    Bij voorbaat al verwachten dat het toch niet briljant gaat worden probeer ik te vermijden. Volgens mij was juist de oproep van EE om wel die hoge ambities te hebben.

    Kunnen we het dan ten minste eens zijn dat wat Paul Verhoeven hier zegt op zijn minst herzien moet worden: "Omdat ik nu eenmaal geen genoegen neem met minder dan het beste, wil ik jullie uitdagen vooral buiten de gebaande paden te denken." We zitten met blote tieten en drugs en bedrijfsovernames... van welke gebaande paden in de NL filmwereld zijn we nu afgeweken?

    Ik realiseer me nu trouwens dat ik allemaal scripts opnoemde die door de regisseur zelf zijn (mede) geschreven... misschien is dat mijn probleem wel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @paradox Het wachten is nu op de getergde sriptschrijver die het hele proces TEE: de ambitieuze regisseur/schrijver/acteu,r het gekonkel achter de schermen, het gevloek van Paul v. alle opstanden onder de geprangde users, de ontluikende liefdes, alles gaat beschrijven voor de kerstfilm van 2012 The Entertainment Experience Actually! Wordt een geheide best seller!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Is het eerlijk als:
    - uitgekozen scenario's geen scenario's zijn, maar 'slechts' een verhaallijn of soort van synopsis voor het volgende deel?
    - een uitgekozen scenario van een scenarioschrijver komt die erg dicht bij het vuur zit en misschien wel meer informatie heeft dan de rest van de schrijvers (Murphy)?
    - je als scenarioschrijver 3 of meer scenario's in mag dienen (kansspreiding)?
    - er als scenarioschrijver meer van je verwacht wordt dat je gedachten kunt lezen (van Paul en Robert), dan dat je je eigen verhalen creëert?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @martijndaamen Ja of het eerlijk is, dat vraag ik me ook wel eens af als ik zoals het afgelopen jaar door de verschillende ziekenhuizen loop en al die zieke mensen zie, alles is relatief!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @dokky @tvreview:

    Goed initiatief van Fleur. We hadden het tenslotte zelf ook bedacht. ;-)
    Wellicht inderdaad slim om dat te gaan steunen en alle filmteams aan te schrijven namens 'Volgens Mijn Scenario'?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Happy new year! (al een paar uur oud hier in Malaysia)

    @tvreview 
    Haha gaan we doen, maar getergd ben ik niet hoor! Ik vind alleen dat het hier en daar wel nodig is wat tegengas te geven. Al dat verplichte gejubel word ik een beetje onpasselijk van, terwijl er echt wel wat kritische notennte kraken zijn.

    En ja je kunt alles relativeren, maar het hoeft niet altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gelukkig nieuwjaar allen.

    @Stephan veel van wat je zegt is waar, maar kijk nog eens de vorige masterclass erop na...de eindbestemming is feitelijk al gegeven=happy end!

    @Paradox Inderdaad 'eerlijk' is een verkeerd woord. Er is 1 keizer in dit project en dat is de man die overal met zijn foto op staat. Zonder hem hadden we niks, was Ziggo niet ingestapt etc. etc. Hij is mens en feilbaar, maar hij is Nederlands grootste regisseur en hij denkt mee met het project waar zijn naam aan hangt (understatement). Je bent teleurgesteld in het script tot nog toe vanwege de sex en de drugs in het verhaal dat kan, dat is een kwestie van smaak. Maar heb je Basic Instinct weleens gezien? Turks Fruit... Spetters of Showgirls. Trouwens David Lynch heeft ook wel wat met sex en drugs. Ik denk dat het bij dit project niet gaat over hoe goed deze film wordt maar over het proces. Overigens geniet ik persoonlijk in die paar minuten enorm van Peter Blok en Ricky Koole en kan ik niet wachten om Jochum en Peter te zien clashen.

    @MartijnDaamen dat Jochum ten Haaf als deelnemer schrijft vind ik eerlijk gezegd fantastisch (hij hoeft het niet te doen namelijk). Dat zijn pennenvruchten ook nog eens een snaar raken bij zijn baas, tja. Laat ik zeggen dat wat ik van Paul heb meegekregen de afgelopen maanden niet duidt op dat hij zich door wie of wat ook laat vertellen wat hij moet doen. Ik vermoed dat hij het echt leuk vond.

    @Wijnz Je suggestie voor de Kerstfilm is eigenlijk erg interessant; de film over de film. Het is vaker gedaan maar nooit geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Dokky
    Ja, dat is zo'n beetje zeggen: "Het is er zomers warm". Dan weet je nog niet dat het 'Rome' is. :)

    Als bv. al duidelijk is dat Remco de zaak behoudt en Wim / Fred / Nadja met lege handen komen te staan, dan kan iedereen daar rekening mee houden en een mooie boog schrijven hoe ze alles op het spel gaan zetten, slag op slag weten te winnen om aan het einde enorm in te storten etc.
    Want als blijkt dat Wim / Fred / Nadja als winnaar uit de bus komen (kan ook een happy end zijn) dan zouden ze veel meer weerstand moeten krijgen om aan het einde te winnen. Dat zijn zo'n beetje de 'regels' van het scenarioschrijven.

    Kortom, als er een einde in het hoofd zit, geef dat einde gewoon DUIDELIJK aan, dan kunnen de schrijvers er hun creativiteit in stoppen hoe men daar gaat komen. Dan zitten de schrijvers ook geen scènes te schrijven in de Sahara als het Italië moet zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. IK kijk met smachten uit naar de wijzigingen uit LA mbt de verbrande brief...Daar kon ik bij het schrijven van deel 3 al geen chocola van maken. Het is nu blijkbaar het plan dat Wim Remco helemaal uit het bedrijf gaat werken? Hoe dan? Ik heb op facebook al mijn idee daarover neergepend: laat de verbrande papieren dan toch maar weer JAPANS zijn. Een megadeal die de zaak kan redden, waarvan alleen Wim en Nadja het bestaan weten. Een deal waar Wim liefst alles ALLEEN mee gaat verdienen. Handig als het bedrijf dan eerst gekocht wordt door de Chinezen, waarmee Wim de deal heeft aan te blijven als CEO (kan hij ook eisen omdat hij contract meeneemt)....
    Dit lijkt me het meest aannemelijke scenario....maar we zien het wel... U vraagt....wij draaien....Anne Karina Huizinga productieleider OhMyFilm! Meppel

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Stephan = toch al behoorlijk wat duidelijk zo halverwege. Vergeet niet dat deze film maar 30/40 min wordt >> De kaarten liggen op tafel. We zitten zeker in 'Italie'. Als je de aanwijzingen van Paul naast de scripts naleest + de masterclass nakijkt kun je de volgende punten stellen:

    1. Het wordt een happy end >> dat kan eigenlijk ALLEEN als de relatie Remco/Ineke standhoudt. Ineke is daarin de sleutel, want zij blijkt ook aandeelhouder. Dus zowel zakelijk als privé moeten zij een blok vormen. Als zij dat niet doet loopt zij ook een financieel risico. Daar komt bij dat Ineke veel natuurlijke sympathie heeft in het plot tot zover, zij moet sowieso winnen.

    2. De chanterende 'boeven' Nadja en Wim moeten het dus afleggen. Dat zij winnaar worden is m.i. uitgesloten.

    3. Fred neemt een middenpositie in en behoudt wat van zijn integriteit (hij wil geen chantage, wel zakelijke verandering) dus wordt mogelijk beloond.

    4. Jongelui spelen een rol in het verijdelen van het plot van Wim. Lieke is een losbol maar heeft wel de 'smoking gun' met de tampon. Tobias lijkt in het laatste script meer te weten over Remco en Merel. De broer-zus combinatie wordt cruciaal.

    Punten/dilemma's die nog moeten worden opgelost door Paul en community:

    1. Het moet eerst erger worden voordat het beter wordt. Ineke moet Remco bijvoorbeeld in het komende deel dumpen om hem in het laatste deel alsnog in de armen te sluiten en hem zo prive en zakelijk redden.

    2. Hoe en waar ontmaskeren de jongelui Nadja? In het laatste deel? Wat is hun motief? Financieel? Hun trustfund? Familieband?

    3. Wat doet Merel? Ook zij heeft een behoorlijke machtspositie richting Remco met het geheim van hun relatie? Realiseert ze dat? Kiest ze voor Remco (heeft ze de naieve wens dat hij Ineke verlaat voor haar?) Wat doet Lieke? (in deel 2 lijkt ze niet echt verbaasd over de geiligheid van haar pa en de interesse daarin van Merel) Feitelijk is zij nu het grootste gevaar voor de happy end samen met het nep-kind van Nadja.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @ Dokkey, bedankt voor je heldere antwoord.Laten we vooropstellen dat ik net als velen die meedoen Verhoeven een icoon vind en ja ik heb showgirls net als zijn andere films meerdere keren gezien :) Zo dat is uit de weg.

    Dan nu, ik lees twee thema's in je antwoord. De ene gaat over het doel van het project (goede film of proces) en de tweede over de rol van Verhoeven.

    1. Als ik dus uitgedaagd word door een icoon als Verhoeven om creatief te zijn, ga ik niet scènes schrijven die uit Turks Fruit, Spetters of Basic Instinct hadden kunnen komen... Het meest eenvoudige instrument om spanning te creëren voor een schrijver is sex. Vandaar, not the first thing on my mind... wat niet betekent dat het verboden is. Het enige wat ik zeg is dat die gedachte (een goed en origineel script/plot maken) is verlaten voor "safe". Dat het proces interessant ben ik roerend met je eens! Over de acteerprestaties van NL's finest: briljant!

    2. Grote regisseurs als Verhoeven zijn naast grote inspirators ook uitstekende managers, dus wat ik denk dat er gebeurd is:
    - Verhoeven doet mee, jeuj!
    - maar hij zegt "ja" tegen een concept (een briljant concept!),
    - een gedatailleerd, volledig uitgewerkt plan is er niet.... we gaan stemmen, zoveel is duidelijk
    - Wat doet zo'n ervaren manager dan? Die neemt de touwtjes in handen en zorgt dat er in ieder geval een voldoende resultaat uit komt.

    Ik denk dat er meer te halen valt uit het concept voor de scriptschrijvers, dat de film ten goede zou komen... ook ten goede voor Paul en Robert... die nu speuren naar lidwoorden in de inzendingen. Stel je voor wat er zou zijn gebeurd als ze iedere ronde gebruik hadden moeten maken van de top 12 scripts om een collage te maken... met 1 of 2 door henzelf gekozen wildcards ofzo...

    Door jezelf te beperken word je creatief en ontstaan nieuwe dingen, uit overvloed en ontelbare mogelijkheden ontstaat zelden iets moois... meestal iets gemiddelds.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoe een thriller-zedenkomedie HAPPY moet eindigen is dus onze opdracht om te mogen verzinnen. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @Dokky sorry ik schrijf je naam steeds verkeerd als @Dokkey ... lysdectie waarschijnlijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @Dokky

    "3. Wat doet Merel? Ook zij heeft een behoorlijke machtspositie richting Remco met het geheim van hun relatie? Realiseert ze dat? Kiest ze voor Remco (heeft ze de naieve wens dat hij Ineke verlaat voor haar?) Wat doet Lieke? (in deel 2 lijkt ze niet echt verbaasd over de geiligheid van haar pa en de interesse daarin van Merel) Feitelijk is zij nu het grootste gevaar voor de happy end samen met het nep-kind van Nadja."

    Ineke gaat nooit Remco in de armen sluiten als er WEER een zijstap is geweest van Remco. Zoals in een van mijn eerdere inzendingen en door Paul zijn nadruk in deel 1, is het zeer simpel van tafel te vegen door Ineke. Namelijk door Merel te ontmaskeren als Wim zijn "geheime wapen". Wim heeft haar een dure scooter (en wie weet wat meer) gegeven om haar te pushen naar Remco (op wie ze toch al een oogje had).
    Als Ineke daar achter komt dan vergeet ze misschien de misstap wel. Ineke is anders immers een dweil als ze de zoveelste misstap van Remco wegveegt.

    Kom op, zet haar neer als een krachtige vrouw die een foto van tieten verknipt en zo ook de relatie tussen Merel en haar man als ze weet dat Wim ook daar de touwtjes van in handen had.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @Dokky Ik ben erg benieuwd naar het aantal scriptinzendingen. Bij deel 2 werd nog gezegd dat er ruim 700 inzendingen waren, maar vervolgens heb ik er niets meer over gehoord.

    Misschien is het een 'leuk' idee als Robert en Paul voor het laatste deel een keuze maken uit alle scenaristen en met een schrijfgroep van zo'n 6-8 personen het laatste deel schrijven. Een enorme stimulans voor scenaristen, want zij mogen dan immers met de master himself om tafel om de finishing touch te schrijven en daarnaast wellicht van Robert het nodige kunnen leren over het vak.

    Ik ben het overigens eens met @stephan...het einddoel en sommige feiten moeten gewoon duidelijk zijn en niet vaag blijven tot deel 7/8.

    Ik stel als einde voor dat Remco wakker wordt uit zijn dagdroom aan de keukentafel...de uitgepakte agenda nog in zijn hand....de ruimte verder door iedereen verlaten...gelukkig zijn de meeste (dag)dromen bedrog ;-) (c) MartijnDaamen hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik ga eerder aan dat het eerst slechter moet worden, voordat het beter wordt voor Remco. Dat kan zo:
    http://www.entertainmentexperience.nl/moviescript/om331f2ju734s214q5y5cjb6t

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @dokter dialogue, moet het NOG!!! slechter worden voor remco??? Wat dacht je hiervan? http://www.entertainmentexperience.nl/moviescript/w05fl8iq6yqqdmbzs1tkyhstk

    en dan te beginnen bij het groezelige hotel waar remco in een hinderlaag loopt. Nog te schrijven:

    na de karatetrap van mr Chang komt Remco bij in de ballenbak van de Mac Donalds. Tot zijn schrik is hij piemelnaakt! Gelukkig? Komt merel binnen en neemt Remco mee op haar scootertje.

    Als dit niet de verbeelding is van het toppunt van pedofilie, dan weet ik het ook niet meer?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ja mij spreekt dat wel aan Wijnz. Eerlijk gezegd zou ik zelf wel iets meer zwarte comedy in het verhaal willen zien. Ik vond jullie lift-scene briljant. Typisch een situatie waar je je kan voorstellen dat alle schone schijn wordt afgeworpen

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Vanmorgen om 5 uur wakker en word ik mij bewust van het volgende: Het is onzinnig geweest om een scène te bedenken die plaats vindt in het Frans Hals Museum. Op zich geen slechte scène (m.i.) zeker niet als je er de beelden bij ziet maar...............het zou betekenen dat alle filmmakers (10-15-20-meer...) die straks deel 5 willen gaan verfilmen alle 10-15-20-meer...met een cameraploeg het Frans Hals Museum in zouden moeten. Daar had ik nog even niet aan gedacht. Wat betekent dit voor mij? Het betekent dat ik niet volledig vrijuit kan nadenken/fantaseren over een verhaallijn en over mogelijke scènes. Steeds zal ik moeten denken of - wat ik bedenk - haalbaar is. Haalbaar voor de 10-15-20-meer cameraploegen die aan de slag willen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit voor mij een te grote beperking is en daarom eindigt hierbij mijn deelname aan dit op zich wonderlijke en innoverende expirement. Heel veel succes allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @ Just PIM: ik heb dezelfde reden om te stoppen...misschien dat ik nog een keer ga instappen, maar op dit moment is de 'lol' er wel vanaf.

    @ De rest: Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen