zondag 18 december 2011

Proteststem?

Met belangstelling heb ik op de blog van mijn collega De TV Dokter de discussie gevolgd over de stemprocedure. De dokter is van mening dat vooral een vroegtijdige upload een cruciaal gegeven is voor de kansen van een productie op de winst. Ik ben het daar voluit mee eens en zou willen pleiten voor een procedure waarbij de ge-uploade filmpjes op een x-moment tegelijkertijd op de site worden geplempt waarna het stemmen kan losbarsten. Waarom moet er trouwens gestemd worden? Is dat de dictatuur van de democratie? Als van de 100 mensen er 51 iets willen, is dan wat die andere 49 willen minder goed?Waarom niet al die inzendingen laten winnen dan krijgen we tenminste 12 samenhangende verhalen i.p.v. het knip en plakwerk met telkens wisselende karakters, dat we straks in mei voorgeschoteld krijgen.

Maar goed, dit alles overdenkende blijft mij geen keuze dan dat ik bij wijze van protest nu ook op alle andere inzendingen ga stemmen.

De inzending van Viciefilms is (dankzij?) het late moment van inzending, zeer de moeite waard geworden. Er word begonnen met buitenopnames van een man die een weiland inloopt. Is het de boer die zijn koeien gaat melken? Nee het is Wim die een plek zoekt waar hij ongestoord kan telefoneren met zijn compagnon/liefje Nadja. Helaas staat er echter een camera bij en komt ook Remco er nog aankakken!

Boer Wim: "eindelijk een plekje gevonden waar we eens rustig kunnen praten!"

Normaliter zijn flashbacks geen gelukkige keuze als je in een beperkt tijdsbestek een verhaaltje wil afwerken, maar waarschijnlijk heeft viciefilms ook de aandrang gevoeld om dat klote feest nu eens even te verlaten? Waarom er gekozen wordt om Wim tussen de koeienvlaaien te plaatsen en niet gewoon op kantoor is mij onduidelijk, misschien moet het isolement waar Wim zich eventueel in bevindt worden geduid? In deze twee flashbacks leren we dat Nadja de compagnon is van Wim, dat er mogelijk meer is tussen die twee en dat de strijd tussen Wim en Remco al langer gaande is. Jammer is dat er niet een wat meer gewelddadige ontknoping van de weilandscene is, je zou dat wel verwachten, althans ik wel!


Nog een puntje van kritiek. De sequentie geprek Merel Remco vertoont een paar hele rare overgangen die voor de soepshot award in aanmerking komen. Naar ik aanneem worden alle shots met 1 camera gedraaid zoals bij film gebruikelijk. Voor een twee gesprek zou je dan 3 cameraposities kunnen kiezen.
Bij televisie wordt en dergelijk gesprek meestal met drie camera's gelijk opgenomen. Cam 1 maakt de closen, mediums, getrokken shots, o.s. shots van merel. Cam 2 doet hetzelfde maar dan van Remcol. Je zou cam 3 kunnen overslaan deze kan van die positie alleen een 'en profiel; twee shot maken. Door 1 en 2 wat te verrijden weg van de camera lijn (de as) kun je ook twee shots maken. Bij film maakt  camera 3 meestal het mastershot waarna de scène nog twee keer wordt overgedraaid vanuit positie 1 en 2. Het voordeel van deze triple take techniek is dat je met je camera heel dicht op de as (is de denkbeeldige lijn die je tussen neuzen van de kakrakters kunt trekken) kunt draaien je hoeft namelijk niet bang te zijn zoals bij televisie dat de andere camera in beeld komt! Dit levert mooie shots.
Maar dan kijken we wat viciefilms gebakken heeft.

twee shot camera 3

camera 2, bijna zelfde uitsnede reactie remco 

camera 3, merel wil remco kussen

Conclusie: is misschien wel met twee camera's gedraaid die te dicht bij elkaar stonden, met als resultaat nietszeggende shots die teveel op elkaar lijken. Of toch gewoon met 1 camera slecht uitgevoerd.

Moet wel een pluim geven aan de acteurs die Nadja Remco, Merel en Lieke spelen. Merel en Nadja vind ik erg leuk.


Volgens mij is deze inzending de origineelste en daarom heb ik mijn stem gegeven, maar die heb ik zoals eerder aangegeven ook aan de andere inzendingen toebedacht.

Wijnz

6 opmerkingen:

  1. Hey Wijnz. Goed dat je wat geschreven hebt over het gebruik van cameraposities. Wellicht helpt het enkelen die 'gevoelsmatig' hun shots draaien en niet altijd stilstaan bij de 'regels'. Ik schrijf regels bewust tussen aanhalingstekens want regels zijn geen wetten.
    Wat jij omschrijft als cameralijn noem je in het 'veld' de 'as', of 'dramatische as'. Dit is voor elke regisseur/cameraman iets om goed te snappen. De 'as' is meestal tussen de personages die óf naar elkaar kijken (jouw twee neuzen), óf op een andere manier met elkaar betrokken zijn (de één kan kijken naar de ander zonder dat die dat ziet - terugkijkt). Ook tussen een personage en een voorwerp kan zich een as bevinden. Ineke die naar de foto op het prikbord kijkt. Dan is er een 'as' tussen Ineke en de foto.
    'Regel' is dat je met je camera in een 'shot-tegenshot' situatie aan dezelfde kant van die denkbeeldige as blijft. Monteer je die shots aan elkaar dan kijkt men elkaar aan. Ga je per ongeluk over die as, dan lijkt het in montage alsof men elkaar niet aankijkt. Een ezelsbruggetje voor de regisseur is dat personage A in het kader aan dezelfde kant moet staan in het tegenshot. Dus draai je een o.s. op A die links in beeld staat, dan is de schouder van A in het tegenshot ook links in beeld.
    Soms kan opzettelijk 'over de as gaan' dramatisch werken. Het kan extra verwarring geven die in een scène gewenst is. Ook kan het zijn dat de setting binnen de scène zo duidelijk in voorgaande shots geplaatst is dat de verwarring minder voelbaar is.
    Een ander belangrijk ding over de 'dramatische as' is dat hoe meer je met je camera 'op de as' gaat staan (personages kijken daarmee meer en meer naar de lens), hoe dramatischer dat overkomt. Gek genoeg wordt vaak bij heftige confrontaties ook gekozen op haaks op de as te staan, waardoor de personages letterlijk met de neuzen tegenover elkaar staan (en profile).

    Jouw opmerking over haast identieke shots die op elkaar snijden is helemaal juist. Hoewel zulke 'jump-cuts' ook hun waarde kunnen hebben voelen ze hier inderdaad als misplaatst. Een 'regel' is hier om minimaal 30 graden verschil te hebben in camera-hoek. Maar ook hier staat 'regel' tussen aanhalingstekens.

    Erg fijn dat jij en de tv-dokter jullie analyses plaatsen. De deelnemers kunnen daar veel aan hebben. Zeker gezien het feit dat er vanuit het dreamteam niet wordt gereageerd op de inzendingen, met uitzondering van Martin Koolhoven die in een uitzending of twee wel zijn visie gaf. Hoe geweldig zou het niet zijn als Paul Verhoeven zelf eens een hele aflevering een 'masterclass' zou geven met gebruik van de ingezonden filmpjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @sbrenninkmeier Dank voor je uitgebreide reactie. Wat ik beschrijf als cameralijn is onzin het heet inderdaad 'de as', zal wel het late uur geweest zijn? Het over de as gaan zie je tegenwoordig vaker vooral in gecompliceerde meergesprekken, soms kan het niet anders en moet je kiezen het te laten zien desnoods met acceptatie van een foute kijkrichting. Het over de as gaan is wel prima in te leiden indien je zoals jullie gebruik maakt van een bewegende camera die de as overschrijdt.

    Ik ben ook van mening dat Paul V. een masterclass moet organiseren over hoe je een scenario omzet in een draaiboek en hoe je dit gaat verfilmen, lijkt me zeer de moeite waard.
    Of jullie moeten hetzelfde doen met jullie filmpjes als wat wij scenaristen deden; met het scenario; slecht schrijven dan grijpt de grote meester vanzelf in!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Even voor de goede orde: bij de laatste masterclass van Paul waren jullie alletwee niet toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @dokky, ik was er niet, vrouw in ziekenhuis, @de TV dokter was er wel zie haar blog en van @s.brenninkmeier weet ik het niet! Je hebt vast nog wel een presentielijst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Dokky: De TV dokter was er inderdaad. En zou ook naar alle andere masterclasses gaan - over cameralijnen of -assen of anderszins! Voor een grote groep blijft zoiets natuurlijk lastig, maar er is ongetwijfeld een kleine incrowd die alle gedetailleerde technische informatie van De Meester zou opslurpen. Zet De TV dokter maar vast op die presentielijst!

    BeantwoordenVerwijderen