donderdag 22 december 2011

Mutiny on the Bounty


Naar ik begrepen heb vindt er morgen 23 december een kerstborrel plaats voor de filmmakers die producties maakten voor the entertainment experience. Nu weet ik niet of er wat op de agenda staat, of er überhaupt  een agenda is en dat hoef ik ook niet te weten, want ik behoor tot het schrijversteam en die nemen hun kerstalcohol achter het beeldscherm in.

Desalniettemin zou ik toch graag 1 agendapunt willen voorstellen:

-agendapunt:  Afspraak tot het gemeenschappelijk instellen van een deadline voor het uploaden van werk.

Argumentatie:


In onze vorige artikelen hebben de dokter en ik al betoogd dat het team dat als eerste upload een voordeel heeft. Daarnaast lijdt dit streven om de eerste te zijn tot haastwerk en zoals u allen weet is spoed zelden goed! Onze vriend Dokky vindt het wel o.k. zoals het nu gaat en heeft ook nog eens de productietijd ingekort. Dit omdat het voor Paul V. en de organisatie van TEE beter uitkomt. Voor ons schrijvers is dat ook niet zo erg, met een extra borrel achter de huig schrijft het wel zo soepel. Wat echter een bijkomend probleem is, zijn de drukbezette crew en cast die in hun vrije tijd dit alles in elkaar moeten puzzelen. Voeg hieraan toe het gegeven dat veel schrijvers scripts schrijven met meerdere locaties en met meerdere bedoel ik dan meer dan drie. Dan kan iedereen zich een beeld vormen van de stress die dit voor de productie oplevert.

Als ik jullie was zou ik gaan voor een deadline die drie dagen voor de deadline van Dokky ligt. Voor deze datum niets uploaden. Waarschijnlijk worden ze dan in Amsterdam heel erg nerveus, maar dat geeft niet. Op upload day, knalt u dan alles tegelijkertijd on-line en kan het stemmen en het hele circus eromheen losbarsten.
Groot voordeel is dat iedereen nu gelijke kansen heeft en dezelfde tijd om creatieve producties te maken, het vermindert de stress en vermaximaliseert de kwaliteit. Ik besef dat dit het systeem van TEE wat ontregelt, maar ach, er zijn vele systemen die niet deugen en voor verbetering vatbaar zijn. Bovendien is dat het karakter van dit project, dat het al werkende weg wordt gevormd.

Wijnz

7 opmerkingen:

  1. Gezellig.
    Kerstborrel.
    Altijd gezellig.

    Zonder gekheid: Interessant voorstel, de TV dokter zou het zo graag zien. Zij heeft ook bij talentenjachten op TV nooit begrepen hoe de lijnen al bij het eerste optreden open konden zijn. Waarschijnlijk zal EntXP de strijd om het stemmen werven op scholen en studentenverenigingen veel leuker vinden. Deze hele onderneming blijft toch een getouwtrek tussen crowdsourcing en een inhoudelijk interessant gebeuren. Maar zoals altijd ziet de TV dokter graag haar ongelijk bewezen. Overigens staat Viciefilms nu tweede. Er moeten vanavond in Delft nog een hoop dronken studenten de weg naar de stemknop weten te vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wil ook graag op dit blog reageren in plaats van één van de pagina's van betrokken partijen.
    Al vanaf aflevering 1 wordt er aangegeven door de participanten dat de wijze waarop gestemd wordt niet klopt. Nog los van 'wie het eerst komt, die het eerst maalt' is ook de wijze waarop de stemmen kunnen worden geplaatst niet fair en werkt misbruik in de hand. Er zijn zelfs youtube filmpjes die laten zien hoe je met een 'test' gmail account stemmen kunt plaatsen.
    Ik heb al tijdens deel 2 kort overleg gehad met TEE en aangegeven dat het stemverloop soms verdachte vormen aanneemt. Ik zal hier niemand beschuldigen, maar wat ik vandaag lees over een 'steady flow' van 3 stemmen per minuut, in het holst van de nacht, doet in ieder geval een vermoeden rijzen. Ook al is het totaal onschuldig (waar ik ook maar van uit ga), voor sommigen is het blijkbaar reden genoeg om hun frustratie te uiten.
    En het is zo makkelijk om het misbruik te omzeilen. Namelijk het instellen van 1 stem per ip nummer ipv per e-mailadres.
    Het argument dat daarmee scholen etc. buiten spel staan is onzin. Studenten plaatsen hun stem net zo makkelijk thuis als in de aula per iPhone via facebook. Dat zijn unieke gebruikers en dat is gewoon makkelijk te programmeren.

    Waarom TEE zo vast wil houden aan deze wijze van e-mail verzamelen is me nochtans een raadsel. Men zegt bij TEE ook dat we onze energie in creativiteit moeten stoppen en niet in gekissebis. Prima. Helemaal mee eens. Echter nu lijkt het erop dat de meeste energie verloren gaat om elkaars stemmenaantal in de gaten te houden en wellicht creatieve middelen zoekt om elkaar met zoveel mogelijk stemmen de loef af te steken. Dit lijkt me geenszins het uitgangspunt van dit project tenzij het aantal unieke e-mailadressen iets waard is.

    Ik stel daarom voor, buiten een upload-window na een reëel aantal dagen(zodat de druk van snel afraffelen weg is) ook een ip-beperking in te voeren in de stem-module van de website.
    Als TEE daar niet mee akkoord wil gaan dan denk ik dat we tijdens de borrel met de betrokken partijen op beide punten een gentleman's agreement kunnen sluiten. Elkaar in ieder geval gelijke kansen geven. Ik denk dat alle 'frontrunners' het met me eens zullen zijn en de procedure desnoods zelf op deze manier moeten bepalen. Uiteraard hoor ik graag de reacties en voorstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank! Ik ben er als crewlid van OhMyFilm! helemaal voor. Een film maken wordt echt onderschat. Er moet aan zoveel dingen worden gedacht. Hier is preptijd voor nodig. Dan nog praktisch: het afstemmen van 10 of meer agenda's waarin iedereen vrij kan maken om samen een film te draaien is lastig. Valt de eerste gelegenheid aan het einde van de 'maakperiode' dan is uploaden alleen nog maar een zaak van eer. Winnen zit er dan niet meer in. Gelukkig hebben wij een cast die solidair is en ondanks dat besef toch komt opdagen voor opnames. Beste mensen: wij vinden ook dat promotie net zo goed onderdeel is van "filmmaken". Maar daar moet dan wel ook nog tijd voor zijn, of zin hebben. Ga je online terwijl de eerste inzending al een voorsprong van 800+ stemmen heeft, hou je je dure promomateriaal op de plank liggen voor het volgende (haalbare?) deel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sowieso heeft deze manier van een winnaar bepalen helaas niets meer te maken met een goed filmpje, goed muziekstuk of anderszijds. Het enige wat het toont is dat je meer mensen zover hebt weten te krijgen om voor je te stemmen.

    Waarom wordt er bij de scripts wel gekeken naar de kwaliteit, en wordt daar ook door zowel Paul Verhoeven als Robert Alberdingk Thijm echt goed naar gekeken, terwijl de winnaar van een ingezonden filmpje bepaald wordt op basis van stemmen.

    Deel 4 komt er binnenkort aan en helaas doordat Paul Verhoeven en Robert Alberdingk Thijm niet in de gelegenheid zijn om dit nieuwe script woensdag bekent te maken, maar pas vrijdag, valt voor MultivisionNL, waar ik de rol van Fred mag vertolken, het complete opnameschema in het water. We hadden de crew er klaar voor. Donderdag en vrijdag zouden we gaan filmen met een uitloop naar 2 januari. Lastig zat want mensen komen overal vandaan. We roeien met de riemen die we hebben.

    Ik vind het leuk om mee te doen, absoluut...maar ik kan niet begrijpen, waarom een winnend filmpje voor de user generated film puur en alleen bepaald wordt op basis van stemgedrag. Dat is niet in het voordeel van de kwaliteit. Voor de social media en bekendheid dan weer wel, want iedereen wil stemmen krijgen en twittert en facebookt er dus op los.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @dragonspirit komt vrijdag 30 pas script uit?? Dus nog minder tijd voor maken deel 4? Je kunt pas agenda's afstemmen/ dingen regelen :zoals set props, locaties als je script hebt...Dit is gekkenwerk. Sommigen van ons hebben ook nog fulltime baan/studie...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @mdavidse76 @ThijsVerhoeven Paul zit in LA en Robert zit in Berlijn het is roeien met de riemen die we hebben #sorry

    Dat is wat mij op twitter werd verteld. De deadline zal vast wel weer uitgesteld worden, maar handig is anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @dragonspirit. dat er bij het bepalen van het winnende script wel een vakjury is heeft te maken met de richting waarin Paul v. wil dat het verhaal zich ontwikkeld. Naar mijn idee zijn we met het verkeerde script van Kim van Kooten gestart. Normaliter weet je als schrijver bij het begin van het verhaal al hoe het eindigt. Ik heb niet de indruk dat Kim dit wist! Paul v. heeft tijdens de masterclass aangegeven hoe hij het einde ziet; het moet goed aflopen, het moet een luchtige zedenschets worden. Als we de plot ontwikkeling nu door het publiek laten bepalen is deze gang van zaken niet te garanderen.
    Betreffende de filmpjes; als hier ook een vakjury gaat bepalen dan is het usergenerated principe naar de gallemiesen. Ik zou me eigenlijk niet zo druk maken over stemprocedures, ik hoop natuurlijk dat er door jullie een afspraak wordt gemaakt onafhankelijk van TEE. Mocht dat niet lukken dan kun je ook genieten van de rit en proberen zo goed mogelijk resultaat neer te zetten, Ja het is leuk om te winnen, maar wat is het hoogst haalbare? In de user generated movie gemonteerd te worden. één keer vertoning tijdens de premiere en dan misschien nog een keer bij veronica!

    BeantwoordenVerwijderen