zaterdag 10 december 2011

nieuwe inzendingen deel 3


Dit keer heb ik mijn stem aan de studenten gegeven. Bij het kijken naar de winnaar van vorige keer IO film productions, was er iets dat mij stoorde. Ik kon dat in eerste instantie niet goed benoemen, de acteurs waren goed vooral Merel en Nadja en de technische uitvoering was ook in orde. Ik vond alleen het tempo een beetje laag en vroeg me af of behalve de meisjes de rest van de cast ook met de neus in de coke had gezeten? Heb nog eens terug gekeken. Wat blijkt? de reden voor de schijnbare traagheid is gelegen in het feit dat het eerste shot van de film minuten lang duurt! Het probleem van de mise en scène, voor het opnemen van een feest met zoveel personen die tekst hebben, dacht IO handig op te lossen door met een steadycam door de ruimte te banjeren. Voordeel is dat de continuïteit hierbij gewaarborgd is, want de volgende montage is pas een close van de wc pot. Nadeel is dat bijvoorbeeld bij drie-gesprekken iedereen keurig op het rijtje af een tekst moet zeggen anders heb je de spreker niet in beeld.

Merel krijgt van onder uit de zak van Ineke, alleen je ziet er weinig van!

Ook als je alles goed plant blijft het behelpen doordat de shots worden afgedekt door achterkanten van hoofden. De dialoog kan nooit lekker heen en weer knallen, je kunt ook geen enkele montage toepassen om daarmee te versnellen of te verlangzamen en je kunt geen reactieshots laten zien. Het is een zeer afstandelijke manier van filmen waarbij je je als kijker bewust bent van het feit dat je een toeschouwer bent. Door de continue-je camerabeweging heb je een hoog gehalte aan slechte shots.

Het best haalbare is een soepige two shot!

Als Ineke verhaal gaat halen bij Tobias moet de camera mee gezeuld worden de trap op, hetgeen resulteert in een goede blik op haar welgevormde achterste. De seconden tikken echter weg met deze niet ter zake doende informatie. Het resultaat; bovengenoemd soepig shot dat je in een normale montage meteen weg zou flikkeren. 
Maar laten we niet te negatief lijken. In de commentaren las ik dat alles op beeld bij IO echt is, de borsten van Merel - echt, het kotsen - ook echt, de actrice stak een vinger in de keel! Maar wat nu te doen als onverhoopt ons scenario deel 4 door Paul V. wordt uitgekozen? Wordt er bij IO dan ook echt in  beeld geneukt?

De studenten hebben het dit keer een fractie beter gedaan, vind wel dat Ineke een licht permanent hysterische indruk maakt, maar verder kun je er weinig op aan te merken hebben. Ja het schiet wel eens door de scherpte heen, maar eigenlijk vind ik dat wel mooi. Die Remco is wel een klein kereltje als je hem daar zo ziet staan naast de lange Nadja dan vraag je je toch af hoe dat destijds heeft plaatsgegrepen die bevruchting, oh nee ze is niet zwanger!

En dan mijn held, de fantastische Tobias, zie het verschil met het vorige two shot!

The show must go on! We wachten de ander inzendingen rustig af. Ben benieuwd wie dit keer gaat winnen?

wijnz

De reactie van s. brenninkmeier hieronder inspireerde mij tot de volgende aanvulling.
Openingsscene the godfather. Eerste minuten zien we alleen het achterhoofd van de Don. Tegenover hem zit een man die om een gunst komt vragen. Als de man geëmotioneerd raakt. beweegt don corleone alleen zijn hand. We hoeven hem niet van voren te zien, het handgebaar geeft zijn absolute macht aan. De rest van het beeld is donker (deze still is wel een beetje erg duister, slechte versie you tube!) is dat overbodige informatie? Neen want het geeft zeer goed de beklemmende sfeer weer, duidelijk is dat dit geen soap gaat worden.


6 opmerkingen:

  1. Interessante blogpost om te lezen! Leuk om te horen hoe een (ex-)regisseur / iemand met (neem ik aan) redelijk wat verstand van films maken heeft er naar kijkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Valide. Goed beschreven. Ik vond deel 1 van IO geweldig -magisch zelfs, scene van de meiden- maar dit wat minder. Ik denk dat de druk van snel online zetten hen parten heeft gespeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De TV dokter vindt deze twee inzendingen dit keer in elk geval aan elkaar gewaagd. Dat gaat spannend worden en het is afwachten wat de andere teams gaan doen.

    Je analyse snijdt zeker houdt, maar de TV dokter vond dit lange eerste shot eigenlijk wel goed werken. Ten eerste zijn de close-ups van vrouwenheupen een mooi eerbetoon aan de vruchtbaarheid waarmee in het verhaal gespeeld wordt. Doordat zowel Nadja als Ineke een close-up van hun derrière krijgen (Nadja met champagneglas goed in beeld), worden ze ook nog eens inwisselbaar: precies wat ze voor Remco een beetje zijn.
    Het grootste op de loer liggende gevaar werd trouwens knap ontweken: Dat alle acteurs 'in de wacht' zouden staan tot ze hun tekst mochten brengen in dit megashot. Afgezien van een enkel moment verdient het acteerwerk een grote pluim! Met alle respect voor Nightwork Films heeft IO in de optiek van de TV dokter overall net iets betere/spannendere acteurs (maar laten we het inderdaad in vredesnaam bij acteren houden. Niets mis met een gefakete kotspartij, en waarschijnlijk denkt de actrice daar bij take 45 precies zo over).
    Maar wat de TV dokter misschien wel het fijnste vond aan deze lange take, is dat de camera je als alziend oog mee nam door het feest. Waar je als gast normaal gesproken vast zit in een gesprek met een enkel groepje bewoog je je nu als Harry Potter onder een onzichtbaarheidsmantel door het feestgedruis. Daarbij paste het juist dat je af en toe tegen een achterhoofd aankeek. Sublieme vondst!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @tvdokter Op Santbergen hadden we dan altijd een docent die het beeld stil zette en dan met een stift de niet ter zake doende informatie arceerde. in geval van io produkties had hij de hele kleurdoos nodig gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De tv dokter heeft er naar mijn mening meer kaas van gegeten. Dit is film en geen televisie. Geen Santbergen maar Filmacademie. Als we alle niet ter zake doende momenten zouden weghalen bleef er van de bruiloft van The Godfather ook weinig over. Wij zagen dit niet als sleutelscène met grote ontknopingen. Daarom bewaren we de closejes voor later, zodat ze ook 'aankomen' en niet verloren gaan in de eindeloze medium-close-close-up montage van een standaard tv-werkje. Serieus.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het 'niet ter zake doende' kan dus inderdaad enorme impact hebben. Kijk uit wat je wegstreept :)

    Een wandeling naar boven de keuken in is dus meer dan alleen maar een 'loopje'. Het is de opbouw van spanning, ondersteund door muziek en het 'donkere' in Ineke d'r gezicht is, wanneer we het weer zien, enkel toegenomen. Dat hoeven we niet close te zien als het door de acteur goed wordt gespeeld.

    Maar dat voelden we al toen we haar op haar rug zagen. Denk aan de kracht in de vele shots uit "The Wrestler" waarin we zijn emotie zelf moeten invullen omdat we hem op de rug zien.

    De verzonnen eindscène van Nightwork Films is erg leuk en goed bedacht. De spanning zal zeker naar Wim/Fred verlegd gaan worden. Nadja speelt een sleutelrol. Niemand vergeet na deel 3 hoe Nadja glashard heeft staan liegen, hoe ze plezier heeft om te shockeren. Haar leugen is voor mij dan ook belangrijker dan Remco's reactie.

    BeantwoordenVerwijderen