donderdag 15 december 2011

Deel 2 Paul V.

Het tweede deel van paul verhoeven staat inmiddels online. Omdat de aankomst van nadja is verplaatst naar deel 2 en de tietenscène, die nu weer borsten worden genoemd, eigenlijk in deel 1 thuis hoorden krijgen we deel 1 ook nog een keer te zien. Ja het is ingewikkeld allemaal. Voorafgaand aan het bekijken van deel 2 heb ik ook nog een stuk masterclass gekeken. Ik zie Paul V. vertellen dat hem vanaf het begin  duidelijk was dat hier geen klassiek protagonist-antagonist drama gebakken werd, maar dat het een z.g.n. ensemble stuk was. Toch jammer dat Paul dan niet meteen met ons heeft gecommuniceerd en gezegd heeft dat er 8 karakters evenredig aan de bak moesten, dan was al die 'brainpower' van al die 700 mensen wat efficiënter ingezet. Op zich is het ook nagenoeg onmogelijk om in die drie minuten de 8 karakters voldoende exposure te geven en dan ook nog twee plotlijnen af te werken. Dit blijkt ook want ook Paul gaat ruimschoots in blessuretijd. In ons schrijverscollectief 'trial and error' hebben we dan ook de drie minuten losgelaten en zijn we begonnen met het schrijven van een deel 4 waar Paul V. eigenlijk niet om heen kan.


Maar goed, deel 2 is hier aan de orde. Zoals in het eerste deel is alles weer prima in orde en een plezier om naar te kijken. De karakters hebben allemaal een steekje los. Jochum ten Haaf zet een Wim neer die erg lijkt op agent Stansfield uit de film Lèon.
Gary Oldman

Jochum ten Haaf

Prachtig is ook de langzaam toenemende verbijstering op het gezicht van Remco, vergelijk dat maar eens met vergelijkbare shots uit de inzendingen van de users! Hier zie je waartoe een goede acteur in staat is.

Op een schaal van verbijstering van 1 tot 10 bij Remco zitten we hier op standje 7,5

In de tietenscene zien we de hard flirtation tussen Merel en Tobias goed uitgebeeld. In elke scène moet iemand winnen of verliezen. Iets lukt of iets lukt niet. Waarom is dit van belang? Omdat dit drama oplevert, er gebeurt iets. De intentie van de tietenscene is dat Tobias merel uitdaagt. De functie van de scène voor het verloop van de film is dat hiermee de plot op gang gezet zou kunnen worden. Zou kunnen, want later blijkt dit niet het geval te zijn, er wordt hoogstens een subplot; de harde flirtation tussen Merel en Tobias, mee opgestart.


Deze scène wordt door Merel gewonnen, zij neemt de uitdaging aan. In het script verbijt Tobias de nederlaag, maar in de versie van Paul is dit niet meer terug te vinden want Tobias lacht hetzelfde lachje als voor het flashen. Aan het einde van deel 2 neemt Tobias wraak door de foto van Merel op het prikbord te hangen, maar die houden we nog tegoed van Paul. 

Een scène die vreemd genoeg echt uit de toon valt is de scène waarin Lieke en Merel op de slaapkamer van Lieke naar de heavy metal muziek luisteren. In feite gebeurt hier geen moer, is het essentieel dat we zien hoe de dames op het bed marcheren? Of wordt hier een link naar het derde rijk gelegd? WE weten het niet. deze scène kan er dus zo uit geflikkerd worden want het zal het verhaal op geen enkele manier beïnvloeden.

 Die eine arm hoch geheben, das kommt mir doch ziemlich bekannt vor?

Wijnz

Geen opmerkingen:

Een reactie posten