dinsdag 10 april 2012

Het einde lonkt

Vanavond deel 6 van Paul Verhoeven gezien. Het moet gezegd worden, van alle teams heeft onze Paul zijn eigen script het beste gevolgd, bravo! Slechts de middelvinger van Tobias, het aanraak moment in de parkeergarage en het laatste woord van Merel; Bingo, zijn er succesvol in geïmproviseerd. Het acteren, m.u.v. Carolien Spoor is weer top net als het camerawerk, Ik meen wel wat slordige edits te zien tijdens de chinese maaltijd er wordt een aantal keren op het geluid gesneden en dat geeft een erg harde overgang, misschien opzet om de langzaam induttende recensent wakker te laten schrikken? Maar ja, details natuurlijk. Ondanks de klasse van Paul Verhoeven is het toch een matig deel geworden, ja van alle inzendingen die het script nauwkeurig volgden is dit de beste. Paul moet het echter afleggen tegen IO filmproducties, die zoals al eerder gezegd ervoor gekozen hebben om het in mijn ogen slechte script vaarwel te kussen en op eigenwijze verder te gaan. Als we straks de versies van Paul en IO naast elkaar leggen lijkt het mij onwaarschijnlijk dat Paul dit gaat winnen. Al is een regisseur nog zo goed en dat is die! Van een slecht script is nog nooit een goede film gemaakt ook niet door Paul Verhoeven.

Goed, deze plaat is al vaker gedraaid. Hoe moet dit toch unieke project in de toekomst worden verder gevoerd? Daniel Kok van TEE heeft mij een tijd geleden een link gestuurd van een Amerikaans project waarin teams filmpjes maken die moeten eindigen in een close up het volgende filmpje gaat vanuit deze close up weer verder. Het publiek kies telkens het beste vervolg. het goede is natuurlijk dat de makers hier absolute vrijheid hebben en dat het echt afwachten is waar het verhaal naar toe gaat. De opstelling van TEE waarbij gekozen is voor een beroemde regisseur, onze paul. die de hulp van het publiek inroept is op zich natuurlijk ook goed als hij het publiek ook de ruimte had gegeven om zelf met een echte inbreng te komen. Waarom die bangigheid om niet voor één script te kiezen. Ja er stak niet één script met kop en schouders boven uit zegt Paul dus daarom maar een samenraapsel van scripten gekozen!  Diezelfde bangigheid heeft de professionele scriptschrijvers en regisseurs ervan weerhouden om ook hun bijdrage te leveren, alleen de acteurs hebben toch redelijk massaal medewerking verleent om eventueel de opmerkzaamheid van Paul te trekken. Die ene professionele scriptschrijver Kim van Kooten heeft een begin geschreven welke dit project meteen de afgrond in dirigeerde. Ondanks pogingen onzerzijds het verhaal weer de goede kant op te sturen. Is het nooit echt meer goed gekomen.

Een ander probleem is de organisatiestructuur van TEE. Het is ongetwijfeld een kostbare grap allemaal. Paul Verhoeven zal ongetwijfeld een redelijke vergoeding vragen en ook de acteurs en crew kosten wat. Ik geloof echt, dat baseer ik op de verschillende persoonlijke contacten die ik met de organisatie heb gehad, dat ook zij het creatieve  nastreven. Helaas zit er een organisatie boven; de telegraaf, ziggo ,rene mioch en onze Paul die commerciële doelen nastreven. Ik geloof wel dat Paul Verhoeven ook een creatieve ambitie heeft. Voor de andere partijen is het echter enkel een verdienmodel. Nou ben ik een voorstander van geld verdienen, maar zie de tegenstelling; de meer dan 25.000 amateurs die het allemaal voor niets doen en die paar mensen die daar geld aan verdienen. Aan de ene kant al die mensen die een creatieve prestatie willen neerzetten en die anderen die gewoon geld willen verdienen. Dit kan nooit goed werken natuurlijk.

Ik zou de begroting van dit project wel eens willen zien. Eens kijken wat het nu allemaal echt heeft gekost en waar het geld naar toe is gegaan, zonder mensen in de portemonnee te willen kijken natuurlijk. het zou zo maar kunnen zijn dat als je wat commerciële componenten er uit snijdt er nog steeds een dergelijk project gedaan kan worden. Als je er weer voor kiest om scripten te laten insturen hou dan vast aan die drie minuten di zijn echt lang genoeg, je kunt in 1 minuut je levensverhaal vertellen, wel een beetje rafelig maar toch.  Het zou ook goed zijn indien er de volgende keer, als er voor een ster regisseur wordt gekozen, iemand te nemen die wat meer open staat voor de input van de crowd. Dan zou het nog best eens iets heel bijzonders kunnen worden.

2 opmerkingen:

  1. Grappig dat je m.u.v. Carolien Spoor zegt.. Over het acteren.. Want eigenlijk was ze ook 2de keus ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, ja, carolien spoor kan wel erg goed zichzelf spelen.

      Verwijderen