zondag 15 april 2012

Deel 8 gewoon ed & sjoerd

Terug van weg geweest Ed Nouwen en Sjoerd de Bont met een klinkende afsluiting van het entertainment experience project. Als eersten hun deel 8 ge-upload. Weer een goede cast en crew, het ziet er dan ook prachtig uit allemaal en goed geacteerd ook. Paul de Vrijer heeft het script geschreven en daar ga ik dadelijk nader op in want hier gaan een aantal dingen goed fout. Betreffende de techniek; het gesprek van Tobias en Merel gaat duidelijk over de as als de regisseur ineens beluit om de acteurs van achteren 'aan te schieten' op zich levert dit mooie shots die ook passen bij de toon van het gesprek, maar we hebben al wat mooie rijers gezien, de overgang naar de shots van achteren hadden zo ook mooi overbrugd kunnen worden, maar dat is een detail Sjoerd. Op het moment dat remco en Maaike de trap afstommelen had daar wellicht beter een muziekje onder kunnen staan. Het moment van het knallen van het pistoolschot en daarna had wel wat sneller gesneden kunnen worden, maar de slomo van de vallende champagnefles is prachtig.

Ok het script. We kunnen vaststellen dat deel 7 is losgelaten. Immers in dat door velen 'vervloekte' deel waren alle lijntjes geëindigd en eigenlijk was er nauwelijks een zinvolle afwikkeling aan te bakken. Daarom was ik erg benieuwd naar de door een professionele scriptschrijver gevonden oplossing. Welnu deze heeft het opgelost door deel 7 te negeren, ja zo kan ik het natuurlijk ook! Wat vermoedelijk is meegenomen is het feit dat Nadja ontmaskerd is en Wim van het toneel verdwenen is. Dat Remco en Ineke het weer op een akkoord hebben gegooid komt de scriptschrijver niet goed uit.
Er wordt begonnen met een rijer close op de schoenen van een man die over een grindpad loopt. Wat is hier de bedoeling van? Kennelijk mogen we niet zien wie het is en moet er een zekere suspense geëxposeerd worden. De man die echter komt aanlopen is slechts een bijrol die eigenlijk alleen als functie heeft om de relatie Remco Ineke te duiden.
 De blik van Ineke belooft niet veel goeds!

Wel heel mooi geacteerd als Remco met de 'chinees' komt inlopen en en passent zijn vrouw Ineke voorstelt. Tussen Tobias en Remco is ook een mooi moment. Tobias probeert zijn stropdas te strikken en Remco helpt hem daarbij. Hier word remco duidelijk geëxposeerd als een aardige man al is de manier waarop hij zijn armen om Tobias heenslaat wel het voorbeeld van een overheersende vader.

Remco nu vanaf zijn aardige kant.

Tobias is afhoudend, maar Remco geeft toe dat hij veel fouten heeft gemaakt, "maak niet dezelfde fouten als ik!" Tobias ontdooit en even later maakt hij het ook nog goed met Merel. Remco heeft ook zijn momentje met Lieke en we kunnen alleen maar concluderen dat Remco toch een sympathiek kant laat zien. Helaas denkt Nadja daar anders over, het knallen van de champagnekurk valt samen met een pistoolschot. Remco gaat neer en vlak voordat Nadja het karwei kan afmaken wordt ze bewusteloos geslagen door Tobias. Ineke is het eerst bij de gewonde Remco en sommeert de anderen om de ambulance te bellen. 

Remco komt bij in het ziekenhuis op de intensive care, bij hem Tobias, Lieke en Ineke, Iedereen is erg blij dat hij het overleefd heeft. Dan gaan de kinderen weg, Ineke wil nog even van het moment genieten, wat een vreemde opmerking is, maar al gauw wordt duidelijk welk moment ze bedoeld. 
Nu weet ik dat er in Nederlandse ziekenhuizen wel eens wat mis gaat, maar als je op IC ligt en de stekker gaat ergens uit dan rinkelen alle bellen in de hel en daarbuiten. Tot overmaat van ramp komt ook nog Jef Albers uit goede tijden verkeerde tijden binnen, wel een mooie opkomst overigens, komt echt iemand binnen! Ineke heeft het kennelijk met Wim aangelegen en ze hebben nadja gebruikt om Remco uit de weg te ruimen. 
Dit is een volkomen ongeloofwaardig einde; eerst wordt remco neergezet als een sympathiek man, Ineke is als eerste bij hem als hij gewond is. Ik had in haar plaats rustig aan gedaan, dan was die misschien wel ter plekke overleden, ja natuurlijk Merel mag jij dokteren aan mijn man hier heb je een mes dan kun je hem ter plekke opereren. Verdoven? Hoeft niet, en ontsmetten doen we met een restje champagne. Ineke heeft nergens in het verhaal blijk gegeven van een dermate dadendrang dat hier een moord plausibel is, ja o.k. ze heeft in deel 7 Nadja in haar nepbuik gestoken, maar waarom heeft ze dat eigenlijk gedaan? Als de verkoop wel was doorgegaan had ze ook geld gehad. Maar het kon zijn natuurlijk dat ze nadja wilde triggeren om wraak te nemen, maar hoe kon ze weten dat dit ook zou gebeuren?
Ineke was vooral een goede moeder die het gezin bij elkaar wilde houden, door remco te vermoorden doet ze haar kinderen verdriet en ook dat past haar niet.

4 opmerkingen:

  1. Zoals je zegt: Deel 7 is los gelaten en laten we voor het gemak aannemen ook alles wat niet beviel uit Deel 1 t/m 6. Ik denkt dat we dit deel 8 moeten zien als het slotakkoord van een verhaal-dat-had-kunnen-zijn.
    Er zijn wel vaker mensen op de IC vermoord (in een fillum dan, he) zonder dat er meteen een partij verplegend personeel binnen kwam rennen, dus dat valt voor de TV dokter onder de suspension of disbelief. Die champagne-shot-champagne sequentie was prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je voor je blog! Ik ga ervan uit dat ik ook moet reageren haha ;-)

    Ik heb in de voorbereiding heel erg nagedacht over shots en spel met Ed en met de cameraman.
    We hebben meerdere dagen gezeten om iets moois in elkaar te zetten. De bankscene van achteren was dus niet 'zomaar' een idee, dat was bedacht, en we vinden het nog steeds een mooie scène waar ook niets mis mee is, maargoed dat is mijn mening. En gelukkig zijn er ook andere die iets anders willen, anders zou het ook saai worden ;-)

    Ook over de slomo's in de feestscene is goed over nagedacht. Ik persoonlijk vind het niet mooi als je 1 slomo hebt van een vallende fles, en de rest niet.. En de spanning kun je langer vasthouden. Maargoed, dat is iets waar je van houd. En ik hou daarvan, anders had ik het niet gedaan...

    En een ziekenhuis.. Tja, ik weet natuurlijk niet precies hoe het gaat. En er zullen vast alarmbellen afgaan als er stekker uitgetrokken word.. Maar oké, film is fake he? ;-) We proberen alles zo echt mogelijk te doen, we hadden daarna ook nog wat actiescenes kunnen doen met politie en een heel leger en hysterische zusters, maar de tijd was er niet echt voor haha

    Dat je het hebt over een ongeloofwaardig einde, ben ik het niet met je eens... Tuurlijk word Ineke eerst neergezet als lieve, leuke moeder.. Dat is ze het hele project al! De ommekeer maakt ze juist in die ziekenhuiskamer. Dat is het moment waarop de kijker moet denken: WTF, die Ineke... Beetje jammer als dat vantevoren al was gebeurd.

    Laat ik voor mezelf spreken nu: Ik ga niet zeggen wat ik er zelf van vond, dat mag iedereen zelf bepalen. Dat is ook goed. Maar laat ik wel duidelijk zeggen dat ALLES wat je ziet. Qua spel en qua beeld, vooraf over nagedacht is. En dat we daar nu dus ook volledig achterstaan, nog steeds.. :-)
    We hadden 1 improvisatiemomentje met Maaike en de directeur. Die moesten we door omstandigheden veranderen.. Voor de rest staat er wat we wilde, en daar ben ik dan wel weer blij mee.

    Nogmaals bedankt voor je blog. En het is natuurlijk alleen maar goed om meningen te horen van andere, dus daar ben ik blij mee!

    Sjoerd

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat dit een uitstekende inzending is. Ik betrapte mezelf op de gedachte dat het een andere toon en vorm is dan ik tot nog toe heb mogen zien. Ik vond dat-moment zeer geloofwaardig en teder. Er zat rust in. Veel crews gaan mechanisch van scene naar scene. Deze productie nam de rust om de karakters echt even goed neer te zetten. Ik mis dat wel wel bij veel inzendingen. Niet alleen film als technisch vehikel, maar als een visueel verhaal. Pistoolschot/kurk vond ik daarom ook geweldig. Moest ook even denken aan de knallende kurken bij de toast-scene van Paul (kijk maar na). Maar vooral het neerslaan met fles vond ik meesterlijk. Echt kunstig.

    Ik zie dit stuk echt als een op zichzelf staand stuk en dat werkte goed. Ik moest wel even 3x nadenken over de Turk/Chinees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hé dokky ben je er nog? Ja ze hebben het erg goed gedaan, het script vond ik minder, maar dat heb ik al uitgelegd. Wacht maar tot je de versie van IO hebt gezien, ik heb het script gelezen dat wordt echt prachtig, als Brenninkmeier tenminste goed los gaat?

      Verwijderen