vrijdag 13 april 2012

Unfaithful

Ha, voor het eerst eens geen entertainment experience! Gister toevallig voor de buis plaatsgenomen en gekeken naar de film Unfaithful met Richard Gere en Diane Lane. Tis geen bijster goede film ondanks, of misschien wel dankzij  het feit dat er vier! scriptschijvers aan hebben geschreven, die in totaal 4 miljoen dollar toucheerden voor hun werkzaamheden. Men had ook niet de minsten uitgenodigd de remake van LA FEMME INFIDÈLE (1969) te schrijven; Alwin Sargent (ordinary people), William Boyles Jr.(Cast Away) Stephen Schiff (Deep end of the ocean) en Susannah Grant (Erin Brokovich).  Dus niet meer zeuren scriptschrijvers dat Paul Verhoeven niet enkel en alleen voor jouw script gaat!


De film wordt omschreven als volgt:
Amerikaanse (USA) Thriller uit 2002 van Adrian Lyne. Met: Richard Gere, Diane Lane, Olivier Martinez e.a. Edward Sumner ontdekt dat zijn vrouw Connie een relatie heeft met een ander. Hij vermoordt deze man in een woeste bui. Op dat moment gebeurt er iets opvallends: Connie ziet de passie in Edward die ze jarenlang in hem gemist heeft. Hun relatie bloeit opnieuw op en ze besluit hem te helpen om de misdaad te verbergen.


Nou als dat geen interessant thema is? Vreemdgaan waarbij de bedrogen partner een crime passionel pleegt is een gebruikelijk thema, maar dat daarna de partner die vreemdging ineens weer met haar echtgenoot kan en er zelfs weer vuur in de relatie komt dat is toch opmerkelijk en ook zeer origineel!
Desondanks weet het illustere viertal de zaak goed te verkloten. Het begin van de film is veelbelovend. Manhattan een zeer winderige dag, zeg maar zware storm. Connie Sumner loopt met haar boodschapjes tussen fladderend papier, stukken plastic en ander zooi, zeer mooi in beeld gebracht, een soort super herfst. Geen taxi te bekennen en je kunt er dan ook op wachten dat er een onheil staat te gebeuren.  Ze wordt compleet van de sokken geblazen en komt in botsing met Paul Martel een zeer foute Fransman. Paul biedt haar een pleister op haar geblesseerde knie en vanaf dat moment ontstaat er een broeiende seksuele verhouding. Haar man Ed die eigenlijk op zich geen grote klootzak, of anderszins slechte echtgenoot is, heeft vrijwel meteen in de gaten dat zijn vrouw hem aan het bedriegen is. Hier ontstaat ook meteen het eerste manco. Richard Gere (Ed Sumner) moet hier een karakter neerzetten dat absoluut niet een reden is voor enige ontrouwheid van de andere protagonist Diane Lane (Connie Sumner), nee terwijl zij uit neuken gaat speelt hij de liefhebbende echtgenoot, hij verzorgt hun zoontje en speelt de super huisman. Het is natuurlijk wel een pedant mannetje, hij ontslaat een medewerker omdat die niet loyaal is, waarmee zijn visie t.o.v. onbetrouwbaarheid wordt geëxposeerd, maar je blijft je afvragen of dit nu een reden is voor zijn vrouw om maar eens van wippestein te gaan, ik bedoel er zijn heel wat beroerdere relaties die zich ook zonder vreemdgaan door het leven sleuren. Nou ja, alles kan natuurlijk, een andere film van regisseur Adrian Lyne, Fatal attraction, had hetzelfde effect op vreemdgaanders als Jaws op badgasten, dus ja het is mogelijk dat Connie vreemdgaat, maar het was beter geweest indien Ed een ongelooflijke, gewelddadige eikel met een klein piemeltje zou zijn . Ed huurt een detective in en die bevestigd Ed's vermoedens, het blijft maar aanzeuren totdat Ed eindelijk eens de confrontatie aangaat met Paul. 
Deze ontmoeting loopt niet goed af voor Paul Martel. Als Ed ineens voor de deur staat lijken ze het lekker mannelijk  af te drinken met wodka. Ed blijkt toch een softie te zijn, de aanblik van het doorwoelde, doorneukte bed van Paul doet hem in tranen uitbarsten. Hij zegt zich niet goed te voelen en de p.o.v. van Ed doet vermoeden dat deze zich inderdaad onwel voelt. 
Vreemd genoeg is dit het moment voor Ed om Paul tot drie maal toe te slaan met een cadeau welke hij voor zijn vrouw heeft gekocht en die nu naast het bed van Paul blijkt te liggen!
Je zou nu verwachten dat Ed zijn maag leeg kotst in het bed van Paul, wat je dan weer niet verwacht is dat Paul nog tot enige gewelddadige actie in staat is. Hij vermoord paul en is ineens weer goed genoeg om het lijk een lift in te zeulen, het daarna als de lift blijft steken er weer uit te tillen, om het daarna na veel toestanden op een vuilnisbelt te flikkeren vlak bij zijn woonhuis! Op zich is het een goed idee om een lijk te laten verdwijnen, want geen lijk, geen moord! De omstandigheden zijn echter dermate ongunstig dat de kans om een lijk ongezien af te voeren nul komma nul zijn. Ongeloofwaardig dus! Hij komt er mee weg, de relatie met Connie komt ook weer goed al was die nooit echt slecht. Het stuitende eind is echter dat ondanks al het geklungel er niets meer is dat hun geluk in de weg staat, Ed toch van mening is dat hij zich bij de politie moet aangeven! WAAROM IN GODESNAAM? Ook Net 5 vindt dit einde dermate onbevredigend dat naadloos de volgende film wordt opgestart.

2 opmerkingen:

  1. Sodeju wat zijn wij het hierover oneens Wijnz :-)))
    Ik vond het juist een verademing dat er niet echt een reden was om vreemd te gaan. Dat is namelijk vaak de realiteit. Alsof die 40% van de vrouwen die vreemd gaan allemaal een lul van een vent thuis hebben zitten.
    Over het einde kun je inderdaad twisten. Niet voor niets is er een alternatief einde dat bij deze film gedraaid is. Hollywood wil natuurlijk dat onze protagonisten nobele mensen zijn... uiteindelijk.
    Ik vond de omslag naar thriller ook wat geforceerd, maar de scène in de metro/trein waarin Connie haar vreemdgaan herbeleeft is van een briljante schoonheid. Die scène heeft haar dan ook terecht een oscarnominatie opgeleverd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou ik heb geen moreel oordeel hierover, van mij mag iedereen vreemd gaan bij het leven, graag zelfs! `het valt ook te verkiezen boven dat ze elkaar de harses inslaan. In het origineel is wel gekozen om de man een klootzak te laten zijn daar is de ommeslag als de echtelieden elkaar weer vinden na de moord ook veel groter en dus interessanter. De scène in de metro is inderdaad erg goed.

      Verwijderen