vrijdag 30 maart 2012

De steekpartij

Door omstandigheden was ik minder in staat om de videoverrichtingen omtrent deel 7 te volgen. Tot mijn grote verassing en ook blijdschap is dit deel echter gewonnen door de van Goghjes! De piepjonge regisseur heeft het dus toch maar mooi voor elkaar gekregen! Nu weet ik niet of er nog veel Indische hackers actief geweest zijn, maar dit is een prestatie die staat. Nu vond ik het vorige deel van Carel al erg leuk, vooral de scène op het dak waar we de prille romance zagen ontspruiten was reuze schattig.
Dit keer echter geen lyrische beschrijvingen van geluidseffecten, camerabewegingen en andere interessant doenerij, nee hier wordt het eerlijke videoambacht bedreven. De shots staan dus wel eens wat lang, er wordt echt gewacht tot alle actie voorbij is voordat een volgend shot wordt getoond. Het tempo ligt laag, maar desondanks valt er best naar te kijken. Jammer is dat het script van Paul v. tot op de komma wordt gevolgd, maar daar heb ik eerder al het nodige over gezegd.

Dan krijgen we de eerste echte actiescène; de steekscène! Dit is een moeilijke scène, eerst zit het gezelschap bijelkaar in een redelijk gespannen toestand. Remco moet tekenen om te voorkomen dat de gevolgen van zijn slippertje met Nadja aan het licht komen. Iedereen is dus gezeten en dat is tegelijkertijd ook weer een wat passieve situatie. Dan komt Ineke binnen en is daar de confrontatie doordat Ineke Nadja aan de schaar rijgt. De 'psychologische spanning die heerst moet nu worden omgezet in keiharde actie en dat blijkt niet eenvoudig! Ik heb deze scène ook in de versies van Eigenweis en Marantz bekeken. De conclusie is drie keer hetzelfde; het werkt niet! Je kunt zeggen bij Carel van Gogh is er vooraf weinig spanning en is de afwikkeling na het steken ook houterig. Bij Eigenweis waar veel betere acteurs zijn ziet het er net zo houterig uit. Eigenweis laat nadja om onduidelijke reden opstaan, dat lijkt eenvoudig steken voor Ineke, er is echter geen motivatie. De conclusie is dus dat het niet aan het acteren ligt maar aan montage en regie.
 Nadja kijkt hier geamuseerd toe hoe Ineke haar gaat neersteken.

In de beweging gesneden, maar de schaar is nu in de hand gedraaid!

Bovenstaand, niet helemaal framenauwkeurig, is de las in beeld gebracht. Het eerste wat opvalt is dat de schaar in de hand is gedraaid. Eerst is er een prikkende beweging, daarna een hakkende. Dit geeft een discontinuïteit. Nadja houdt haar buik ook anders vast, het is ook vast wel een beetje eng allemaal lijkt mij? Wat echter nog belangrijker is dan de continuïteitsfouten ze is de montagefout die hier en ook bij de andere producties is gemaakt.

Vroeger, tijdens een montage oefening, moest ik een keer een stukje Gunsmoke monteren, een vechtscène. Marschall Mat Dillon neemt een aanloop en schopt een knielende man. Hiervoor had ik de beschikking over twee takes. In take 1 komt de marschal (redelijk close) aanrennen en schopt, in take 2 hetzelfde maar dan een ruim shot met de knielende man er ook in. In eerste instantie legde ik de shots gelijk op het moment van trappen. Het moment dat de laars van de marschall de buik van de man raakt is het in punt van het volgende shot. Nou dat werkte dus voor geen meter! Het leek alsof de marshall twee keer trapte. Hoe kan dat? Qua chronologie en beweging loopt het perfect alleen ziet het er shit uit! 
Waarschijnlijk heef dit te maken met de traagheid van het menselijk oog. Bij een shotwissel moet je je toch weer even oriënteren op de nieuwe informatie en mis je dus iets. De oplossing bleek om het moment van shotwissel verder naar voren te verleggen. Het einde van de trapbeweging kwam daarmee in shot twee waardoor de las al soepeler ging. Een echte verbetering bleek echter het drastisch inkorten van het inlopen van de marschall, een seconde eraf waarbij je eigelijk alleen de aanzet tot de schop zag deed wonderen. 

De steekpartij had ook op dergelijke wijze gemonteerd moeten worden. Ik vermoed dat Paul Verhoeven in zijn deel 7 wel even zal laten zien hoe het moet!

2 opmerkingen:

  1. Ben benieuwd of mijn muziek wat geholpen heeft om de spanning rond de 'Steek' op te bouwen in deel 7, heb mijn best gedaan!
    http://www.entertainmentexperience.nl/audio/hzug7aj2k3jkt3ncwj34tzb2f
    Graag jullie commentaar!
    Luuk Degen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik volg deze blog nu al een tijdje en vandaag had ik het gevoel dat ik mijn verhaal moest delen omdat ik ook slachtoffer was. Na zeven jaar bij hem te zijn geweest, heeft hij het uitgemaakt, ik heb al het mogelijke gedaan om hem terug te krijgen, maar het was allemaal tevergeefs, ik wilde hem zo graag vanwege de liefde die ik voor hem heb, ik smeekte hem met alles, Ik heb het beloofd, maar hij weigerde. Ik legde het probleem uit aan mijn moeder en zij suggereerde dat ik liever contact had met een spreuk genaamd Drigbinovia die me zou helpen een spreuk uit te spreken om het terug te brengen, maar ik geloofde nooit in spreuk, ik had geen andere keuze dan de spreuk te proberen, en hij vertelde ik hoef me geen zorgen meer te maken dat alles goed zou zijn dat mijn ex zou terugkeren, hij betoverde verrassend namens mij de tweede dag, het was rond 16:00 uur. Mijn ex belde me, ik was zo verrast, ik beantwoordde de oproep en alles wat hij zei was dat hij spijt had van alles wat er gebeurde, dat hij me terug wilde, dat hij zoveel van me hield. Ik was zo blij dat het voor mij werkte, dus we begonnen weer gelukkig samen te leven. Sindsdien heb ik beloofd dat iedereen die ik ken een relatieprobleem heeft, ik zal zo'n persoon helpen door te verwijzen naar de enige echte en krachtige tovenaar die me heeft geholpen met mijn eigen probleem en anders is dan al dat nep. Iedereen heeft hier hulp nodig zijn e-mail: doctorigbinovia93@gmail.com je kunt WhatsApp bellen via zijn mobiele nummer +2348144480786 voor het beste resultaat voor alles of je probleem

    BeantwoordenVerwijderen