zaterdag 3 maart 2012

Het einde?

Inmiddels, tussen al het gehack door, is daar dan het zevende script van Paul en Robert. In tegenstelling tot de twee voorgaande edities is er nu wel een redelijk en logisch verhaal uit de bus gekomen. Natuurlijk zijn er wel weer de nodige opmerkingen te maken en dat ga ik dan ook bij deze doen. Maar de eerst blik op het script is een positieve.

Opvallend is dat tobias en merel niet bij nadja blijven hangen! Geen plettende billen op de solatube. Geen seks. Nee paul heeft nu haast, hij begint mogelijk ook schoon genoeg te krijgen van dit, in aanvang zo schone, project. We gaan met grote stappen. Bij de albrechtjes thuis gooien remco en ineke het op een akkoordje, Merel biecht haar zonden op bij Ineke die het overigens allang wist! Lieke en Merel maken het weer goed. Alle problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Ineke verstoort de bijeenkomst van remco, wim, fred en nadja op kantoor door een schaar in de buik van nadja te steken. Het bedrog is duidelijk, remco tekent niet hij steekt het contract als bewijs van de zwendel in zijn koffertje. Hij dwingt fred tot een keuze met de bedoeling wim uit het bedrijf te werken. tot slot  maakt hij een deal met de chinezen. einde deel 7 en ook van de 'user generated' film.
Ik bedoel, wat valt er verder nog te schrijven? Alle problemen zijn opgelost! Alle dramatische lijnen zijn geëindigd. Ja we weten nog niet of fred meewerkt wim eruit te werken. We kunnen vermoeden van wel en kunnen dan schrijven dat wim samen met nadja het pand verlaat huilend in een taxi. Maar who cares? Tussen alle andere karakters is de lucht weer geklaard dus kan paul de aftiteling starten. Natuurlijk had de ontknoping, als we de wegen van de logica zouden volgen, in deel 8 moeten plaatsvinden, uitgaande dat dit ook weer een deel van 10 minuten zou worden. Maar dit project heeft inmiddels alle binding met de redelijkheid verloren. Oorspronkelijk zouden er delen van drie minuten worden gemaakt, maar script deel 2 van de grote meester liep al naar de 8 minuten en dat is in de navolgende delen niet veel korter geworden.

De scriptschrijvers mogen nu een eigen deel 8 gaan schrijven waar paul niet meer in gaat knippen en plakken. Misschien zijn er teams die deze scripten gaan verfilmen en anders moeten ze gewoon zelf een ploeg formeren en hun verhaal verfilmen of gewoon schrijven om het schrijven. Mij lijkt het dus vrij zinloos om hier nog een achtste deel aan te breien, maar misschien was dat ook al het geval na deel 2? Voor mij is het een zeer uitdagend project geweest, ik  heb tal van hele leuke mensen leren kennen. Het schrijven was een zeer inspirerende en afleidende bezigheid in een tijd waarin er allerlei nare priveproblemen speelden. Ik heb besloten met het scenarioschrijven door te gaan en dank de organisatie van TEE voor de mogelijkheid die ze o.a. mij en vele anderen hebben gegeven onze talenten te verkennen.

Met deze woorden kom ik zoals het er nu uitziet aan het einde van mijn blog. Ik heb het me veel plezier geschreven en hoop dat men het ook met plezier heeft gelezen. mochten er nog aansprekende ontwikkelingen zijn dan zal ik daar natuurlijk weer over schrijven. Voor nu is alles gezegd.

wijnz

6 opmerkingen:

  1. Dat dit blog dan maar een mooie cyberherinnering mag worden aan de tijd waarin jouw Grote Succes begon!

    Overigens ben ik het met je eens, dat deel 7 de climax, die het spannendste had moeten worden nu heeft vergeven. Tenzij... daarover later meer bij de TV dokter. Die ook verder blijft schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Wijnz... Zou het toch leuk vinden als je je reacties blijft geven aan wat nog komen gaat. Dit is toch dé plek (samen met TV Dokter) waar je wat meer kunt schrijven dat een paar alinea's. De leukste discussies zijn hier en bij TV Dokter geweest.

    Wij hebben script deel 7 ter kennisgeving aangenomen. Ons deel 4, 5 en 6 schreeuwt om een andere climax die wel nog 2 delen nodig heeft om af te ronden. We hebben plannen en ideeën die volgens ons héél interessant zijn, minder voor de hand liggen en (zoals wij het kunnen beoordelen) waterdicht het plot afrondt. In ieder geval de lijnen die wij hebben uitgezet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stephan als er interessante ontwikkelingen zijn zal ik daar zeker over schrijven. Het is wel knap dat ondanks alle malversaties en ook wel goede input uit de community TEE de bal weet dood te leggen met de scripts die geproduceerd worden. Ben zeer overigens benieuwd hoe jullie het schip binnenzeilen.

      Verwijderen
  3. Hoi Wijnz,

    Inderdaad lijkt het einde nu wel bezegeld. Sowieso heeft het hele verhaal een beetje de lucht van een Nederlandse soap waarvan een heel seizoen in één aflevering geperst is. Maar het heeft dus ook thriller/misdaad elementen in zich. En bij elke (Hollywood) thriller komt er aan het einde ALTIJD een moment waarbij de helden denken dat ze er zijn en de tegenstander uitgeschakeld is. Op het moment dat iedereen tevreden en onoplettend achterover gaat leunen blijkt de slechterik ineens nog niet verslagen en haalt nog één keer uit, de held dwingend de meest ultieme inzet te doen om zijn/haar hachje en die van zijn/haar dierbaren te redden. In feite heeft PV zo de schrijvers dus carte blanche gegeven om de boel nog een keer op zijn/haar kop te zetten! In jouw inzendingen heb ik genoeg gezien om te weten dat je in staat bent een gave twist te verzinnen. Ik zou zeggen: Go Bonkers!

    Groeten Marc

    (TEE: http://www.entertainmentexperience.nl/user/ramkey)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Marc, dank voor het compliment, maar nee. het verhaal is prematuur geëindigd en daar is volgens mij niets meer aan te doen. Als het een false victory is dan moet Wim alsnog gaan winnen, maar welke gevolgen heeft dat voor de andere karakters? Als wim wint dan wordt remco alsnog gedwongen tot verkoop. Het huwelijk remco/ineke is echter niet meer in gevaar. Met die 12 miljoen valt te leven. De andere karakters hebben allemaal vrede gesloten alleen nadja en fred zijn nog losse endjes. Allemaal oninteressante ontwikkelingen dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Wijnz, ik vrees dat ik het bij het verkeerde eind had. Geen mind-blowing twist was er nodig volgens Martin Koolhoven, lees ik net bij de tv dokter. Maar een 'Emotionele Afwikkeling'! Aangezien de psyche en emtionele diepte bij de karakters zo plat is als een een dubbeltje zal het wel van de tafel onder de bank rollen. Goed zoeken dus.

    BeantwoordenVerwijderen