zondag 22 april 2012

alles uit de kast!

Er zijn zo van die momenten dan komt alles mooi bijelkaar. De in zending van IO geeft me weer eens de mogelijkheid om eens flink TEE te gaan bashen :-) en het te hebben over mijn andere 'passie' het schrijven voor film.
Als je een scenario gaat schrijven zijn drie vragen interessant; 1. over wie gaat het? 2. Wat is het onderwerp? en 3. Hoe loopt het af? Dit moet je allemaal weten voordat je één letter op papier zet. Niets is toeval alles is ergens op gebaseerd. Het leven zeg maar! Dus als je een pan neemt en daar boter in doet tegelijkertijd een paar eieren klust met wat melk peper en zout. Dit alles in de pan doet, dan is het redelijk te veronderstellen dat er een omelet als eindresultaat komt. Het zou immers raar zijn indien er een schnitzel uit zou komen!
In dit projekt kon echter na lezing van het door Kim van Kooten geschreven deel 1 op geen enkele vraag antwoord gegeven worden. Deze onduidelijkheid bleef geruime tijd ontstaan. In de vergelijking met de omelet kan gesteld worden dat Paul Verhoeven allerlei ingrediënten in de pan flikkerde waarvan iedereen kon zien dat het nooit wat zou worden, als we vervolgens probeerde met kunst en vliegwerk er toch nog wat van te bakken dan bleek dat paul er vervolgens weer allerlei spul had uitgehaald! De kenner snapt dat hier nooit meer wat eetbaars uit kan voortkomen.

IO filmproducties heeft hier heel slim op geanticipeerd, in deel 2 al hebben ze het lijntje; lesbische relatie Merel/Lieke uitgezet. In deel 4 werd een actieve en beheerste Remco neergezet die als voorzorg de chantage had getaped. Vanaf deel 5 hebben ze hun eigen plan getrokken en hebben de lijn Verhoeven Alberding Thijm losgelaten. Dit resulteerde meteen in het beste deel 6 hier vertoond. Door machinaties van ongure typen ging de overwinning aan hen voorbij. Deel 7 en 8 wilden ze in één keer doen om zo gebruik te maken van de langere productietijd. De Tv Dokter en ik hebben het voorrecht gehad de voorversie van het script, dat geschreven werd door Fleur Jansen en Stephan Brenninkmeijer, te mogen lezen en becommentariëren. Het viel ons meteen op dat het een erg goed script was, in tegenstelling tot Paul en Robert is hier de ontknoping in deel 8 geplaatst. De ingezette subplots worden ook pas in dit laatste stuk besloten. Eigenlijk was er aan het script niet veel te verbeteren, hier en daar een dialoogje. De scène Wim/Gea vonden wij overbodig. Om in deel 7 nog enige verdieping aan Wim te geven en hier Gea de wetenschap van het gesprek Nadja Ineke te laten droppen, is op zich geen reden om hiervoor wéér een karakter te introduceren. In de eerste versie was het ook een ruzie-achtig gesprek. We zitten natuurlijk niet te wachten om te zien dat dit bij Wim net zo gaat als bij ons thuis! Fleur en Stephan wilden echter Wim toch een motivatie meegeven voor zijn handelen. Waarom? Ja hij doet het kennelijk voor zijn zieke vrouw in de rolstoel. Blijkt hij ergens toch nog een goede man te zijn. Maar is dat essentieel? Ze waren er ook mee weg gekomen als deze hele scène geschrapt was geworden. De omelet was dan nog steeds een omelet geworden! Wim moest echter wel ongerust zijn over het voorgesprek Nadja/Ineke, dat had hij eigenlijk ook voorafgaande aan het tekenen op kantoor met Nadja kunnen wisselen. Ik had hier een heftige scène voorgesteld, maar moet toch mijn ongelijk bekennen als ik zie hoe de tekenscene uitpakt, de blik van Charmene Sloof die Nadja speelt op het moment dat het bedrog uitkomt is alleszeggend.

Nadja, game over!

Je kunt bedenken wat je wil maar als het dan gespeeld wordt is het toch weer anders, briljant in dit geval. De echte ontknoping en dé scene van de film, is de parkeergarage scene, het gesprek Nadja/Ineke. We hebben uitgebreid gechat over deze scène, over hoe nadja over de rand zou duiken, eerst zat er nog een hele christelijke opmerking in van Nadja "De pijn die we moeten doorstaan, hoe ondraaglijk ook, brengt ons dichter bij God." Een leuke voor op een tegeltje, of om de EO dit te laten uitzenden, maar helaas heeft deze quote het niet mogen halen.
Maar wat een fantastisch acteerwerk van de dames! Je voelt echt de pijn van Nadja. Haar motivatie is onmiskenbaar.

Iedereen is de architect van zijn eigen lot!

De chinezen zijn ook erg leuk. De eerste productie overigens waarin het ook echte chinezen zijn. De man met het litteken voert het woord de ander kijkt alleen maar. Natuurlijk is die zonder litteken het gevaarlijkst. Leuke dobermann overigens, elke keer als ik het filmpje draai zit mijn hond met gespitste oren te luisteren. Het einde van Fred zal vooral collega schrijver Bamahe, die het als financiële man goed voorheeft met andere financiële mannen, spijten. Voor de rest van de mensheid is dit wel een gerechtvaardigde ontwikkeling denk ik.
Ik lees opmerkingen dat het allemaal wat veel is. Ja er had een scène minder gekund, zie bovenstaande. Maar IO had natuurlijk hetzelfde probleem als wij allen; de zaak kloppend krijgen. Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan, als je daarvoor alles uit de kast moet halen, soit!

Toevoeging 24 april: In het script van IO gelezen dat er nog een scène Wim/Gea is gedraaid die ergens in de voorgaande delen word gemonteerd. Dit is om toch motivatie Wim te duiden. Brenninkmeijer houdt kennelijk niet van losse endjes? Vraag me wel af wat TEE gaat doen met de user film als IO wint? We hebben dan deel 7 van de van Gochjes en dan nog een deel 7 van IO! Doordat er nu nog wordt opgeknapt aan de film van IO kunnen we concluderen dat deze hoe dan ook als zelfstandige film in den lande getoond gaat worden. Hebben we dus drie films over hetzelfde thema; Paul Verhoeven, de userfilm en IO.

12 opmerkingen:

  1. @TV review: Even een kleine kanttekening: Volgens mij is de scene Gea/Wim in de uiteindelijk verfilmde versie zodanig aangepast (rolstoel/wachtlijst in Amerika) dat hij nu wat mij betreft wel een hele duidelijke functie heeft gekregen. Ik vond hem nu in elk geval echt iets toevoegen. Dat Wim ook 100% slecht had mogen blijven: natuurlijk. Maar daar had IO Fred al voor, nietwaar?
    Verder staat in mijn top 10 "vertalingen van woord naar beeld" nu toch wel de zin:
    "In het licht van de lantaarnpaal lijkt ze wel een engel". Het zijn mooie action lines zoals deze waarover zowel door de schrijver als de verfilmer goed zijn nagedacht zodat ze uiteindelijk een prachtige invulling en een diepere laag aan alles geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja ok, maar als we dit alles niet zouden weten, zou de film dan in elkaar zakken als een soufflé die te snel uit de oven wordt gehaald (om maar even in kookboektermen te blijven)?

      Verwijderen
    2. Nee uiteraard niet. Maar zonder die Gea scène is de eindscène met Wim in de auto ook minder mooi. De wanhoop is ook meer voelbaar bij Wim als hij Fred niet te pakken krijgt omdat er ECHT wat op het spel staat voor hem. Dat maakt de scènes met Fred ook weer intenser. Zo is alles aan elkaar gekoppeld.

      Verwijderen
    3. Maar wat een verschil met deel 6, waar wim nog zo'n lompe klootzak was ,nadja herhaald dat ook nog eens een keer tegen Ineke. Had liever gezien dat wim huilend in de auto gezeten, nadja op zijn dak had gekregen. Dan de ruitenwissers aan waar de bebloede echo aan de wisser blijft kleven.

      Verwijderen
    4. Haha... Is een keuze ja! :-))

      Maar ik vind dat toch fijner. Dat personages je toch nog kunnen verrassen. Als het maar geloofwaardig blijft. Tegen Nadja is Wim ook een lompe zak, maar voor zijn vrouw doet hij alles. We hebben ook (na goed overleg) besloten dat voor Gea "een andere vrouw" geen enkel moment in haar opkomt.

      Verwijderen
    5. meende toch dat Wim hem in deel 6 in nadja gehangen heeft? of in ieder geval wordt dit gesuggereerd? kan deel 6 niet meer terugkijken, maar als dat zo is, dan is dat weer in tegenspraak met zijn bezorgdheid betreffende zijn vrouw, maar ja dat kan natuurlijk ook weer een verrassende kant van het karakter zijn.

      Verwijderen
    6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    7. Nee. Wim en Nadja hebben geen relatie en ook nooit gehad. We hebben in deel 6 de scène bij het raam wel gedraaid dat Nadja probeert Wim te verleiden, maar die houdt haar absoluut op afstand. Dat deel van de scène is overigens niet gebruikt.
      Overigens staan al onze delen mooi overzichtelijk op http://iofilmproducties.com/film/3/index.html met leuke 'behind the scenes' omschrijvingen.

      Verwijderen
    8. ok, dan heb ik niets gezegd, kan overigens in duitsland jullie filmpjes niet terugkijken

      Verwijderen
  2. Voor wat betreft je toevoeging van 24 april...
    Ja, wij gaan onze hele film 1-8 opknappen en fijnsnijden. Vandaar ook de extra gedraaide scènes waaronder een introductie van Merel als escort, Wim in thuissituatie en de druk van Akyan naar Fred. Alles subtiel maar hoeplijk voldoende om het wat "in te leiden".

    Wij zijn al vanaf ons deel 2 gevraagd het geheel te gaan maken (dus ook het toen nog ontbrekende deel 1) omdat men hoopte dat wij ook een kwalitatief stuk film konden opleveren. Hierover moeten de definitieve gesprekken nog volgen, maar al zou het niet "on tour" gaan, dan nog hebben wij het gedaan om de acteurs en crewleden een geheel product op hun CV te kunnen laten zetten.

    Ik maak me overigens sterk dat men niet IETS met onze film zou willen doen. Al is het enkel op VoD.

    Wat zie jij overigens in jouw kristallen bol over deel 8 van Paul?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen kristallen bol maar wel deel7 gezien van Paul. Opvallend is het ontbreken van de steekscene. Mogelijk gaat paul hier een grand finale van maken waarbij het steken nog even wordt uitgesteld. Wel lullig voor al die teams die zich wel aan het script hebben gehouden. Misschien is het zoals de tv dokter al opmerkte, onwaarschijnlijk dat Ineke zonder duidelijk bewijs (foto) zomaar een schaar bij Nadja in de buik gaat steken. Het zou maar zo kunnen zijn dat er nog het nodige vooraf gaat aan de steekpartij, misschien gaat de hele steekpartij wel niet door?

      Verwijderen