maandag 30 januari 2012

Het dilemma van Paul V.

Het is alweer even geleden dat wij het prachtig script deel 5 bespraken. Heb me de afgelopen tijd eens afgevraagd waarom de dingen lopen als ze lopen. Niet omdat ik in een existentionele crisis verkeer, maar om een poging te wagen te voorspellen hoe de rest van het verhaal gaat verlopen. Paul V. kan wel zeggen dat dit afhankelijk is van wat de schrijvers schrijven, maar in eerdere instantie heb ik al aangegeven dat Paul vooral zijn eigen plan trekt.
Nu is het zo dat een regisseur eigenlijk z'n hele artistieke carrière bezig is om dezelfde film te maken. Weliswaar is dat in elke film met een andere cast en met een ander thema, maar kennelijk zijn er toch overeenkomsten aan te wijzen, bepaalde thematieken die de regisseur boeien en die telkens in vaak versluierde vorm terugkeren in het verhaal. Het lijkt mij interessant om de thematiek uit de verhoeven films te duiden en te bekijken of deze wellicht in dit project terug te vinden is.

In eerdere commentaren heb ik gesteld dat Paul V. een geniaal regisseur is maar dat weinig zegt over zijn schrijverscapaciteiten. Omdat ik hier Paul V. enigzins te kort doe, zal ik mij beperken tot die films waarin hij co-scriptwriter was, maar het verhaal begint wat mij betreft bij Floris.

Floris was eind jaren zestig het Nederlandse antwoord op buitenlandse ridderseries als Thierry la Fronde en Ivanhoe. De hoofdrol werd gespeeld door Rutger Hauer/ Floris die samen met zijn vriend de fakir Sindala allerlei spannende avonturen beleeft. En spannend was het! Nu terugkijkende is het allemaal erg braaf en keurig, er vloeit geen bloed, dat zal verhoeven overigens later met Flesh and Blood ruimschoots goedmaken, maar daarover dadelijk meer. De antagonist struikrover De lange Pier is een running gag, hij komt elke aflevering Floris wel een keer tegen, steevast wanneer men vraagt wie hij is wordt er een perkamentrol gepresenteerd en worden al zijn titels voorgelezen. De opsomming eindigt met admiraal van de zuiderzee, koning van Friesland. De lange pier is enorm groot, maar heeft meer een oost-Europees dan een Fries uiterlijk. Als kind zag ik hem vlak voor bedtijd. tegen de onfortuinlijke handelsreiziger zeggen die zich zorgen maakte over zijn gezondheid. "Wat gaan we met je doen? We gaan je verzuipen!" die nacht heb ik slecht geslapen!

De lange pier staat hier op het punt de jurk van de gravin tot aan haar kruis open te scheuren!

Belangrijk thema in de Verhoeven films is zonder twijfel de expliciete seks, maar ook zijn er vaak wat bizarre  discoursen tussen de sexen. In bovenstaande scène had paul het liefst de nakende tieten van de gravin getoond, maar in 1969 kon dat echt niet! De gravin krijgt verderop in de serie wel iets met de stoere ridder floris en daar wordt de voorzichtige tit fot tat geïntroduceerd.

Paul V. is inmiddels al een aantal films verder. We zien hier ook het thema van de tragische held. In Turks Fruit is het de levenslustige Schilder Eric Vonk/Ruter Hauer die geconfronteerd wordt met het verlies van de liefde van zijn leven Olga Stapels/ Monique van de Ven. Wat hij ook doet het komt niet meer goed en ze komt ook nog te overlijden. 

De tit for tat tussen Jennifer jason Leigh en rutger hauer

Voor Flesh and Blood, de eerste Amerikaanse film van Paul V., schrijft Paul samen met Gerard Soeteman het script. De film is de volwassen versie van Floris. Rutger is nu weer een ridder, maar dan één van het niet nobele soort! Hij is de aanvoerder van een troep bandieten die in opdracht van een  edelman her en der wat gaan rondplunderen. Dit loopt uit de hand, natuurlijk! En de zoon van de edelman Steven gaat Martin/rutger hauer een lesje leren. Tussen deze karakters vlindert de maagd (maar niet voor lang!) Agnes/jennifer jason leigh. Tussen deze drie ontspint zich een bizarre driehoeksrelatie. Vooral Agnes toont zich hier nogal opportunistisch.

Martin trekt Agnes aan haar tepels naar zich toe!

Telkens als de mannen eens een serieus potje gaan vechten is zij daar weer de dellerige Agnes. Agnes is ook onderdeel en tegelijkertijd hoofdprijs van de strijd. Op een x-moment dwingt Marin Agnes om Steven dood te schieten en zo een einde te maken aan het opportunisme. Dit doet ze overigens niet. Aan het einde is daar weer de tragische held Martin die op de toren van het brandende kasteel zijn liefje ziet vertrekken met Steven.

Weer een tragische held de postzegelverzamelaar Ludwig Müntze

In Zwartboek, de laatste film van Paul V. waarin hij ook heeft meegeschreven aan het script is die er weer; de tragische held. De enige goede Duitser Officier Ludwig Müntze, die met de opmerking over zijn postzegelverzameling Carice van Houten in bed krijgt, komt triest aan het einde. Als de oorlog al voorbij is wordt hij in gevangenschap alsnog wegens verraad door zijn landgenote geëxecuteerd. 

Wat betekend deze wijsheid voor het huidige project? Voor deel 6 zou Remco eigenlijk eens los moeten gaan en het initiatief moeten nemen. wat zien we echter tot nu toe? Helemaal niets, Remco laat alles gelaten over zich heen komen. remco is de tragische/passieve held, voor de vorm neukt hij nog wat van zich af maar eigenlijk is hij net als officier Müntze bezig aan zijn laatste stappen! Paul V. vraagt ons wat Remco tegen de familie gaat zeggen? Het antwoord is, niets, helemaal niets! 
Opportunisme van de hoofdrolspelers is ook een belangijk verhoeven thema. Dat zien we bij merel, tobias, nadja en wim terugkomen. Vanwege dit opportunisme is een ensemblefilm naar mijn idee ook helemaal niet het pakkie an van de grote meester! Die wil accenten leggen en niet iedereen gelijkwaardig aan de bak houden.

De actie is voor deel 6 te verwachten van Merel. de Tv dokter en ik hebben hierop geanticipeerd zie ons deel 6 http://www.entertainmentexperience.nl/moviescript/m92awvehzcac3rs7k7vezl74c spanning sensatie en hard flirtation!
Tobias en Merel ontdekken hier op hardhandige wijze het bedrog van Nadja. Nu is echter al duidelijk dat dit hem ook niet gaat worden. Paul V. wil hoe dan ook een thuis bij Albrecht scène en een interventie van Fred zien en dat allemaal in 1 scriptdeel! 

Als we de parallel met Floris nog even doortrekken, dan is Wim de lange Pier en Fred is father George de geestelijke die hoewel hij een bijrol speelt, het Rutger Hauer knap moeilijk maakt. En nu maar hopen dat we met deze 'wetenschap' kunnen schrijven wat Paul Verhoeven bedoelt.

update 3 februari: Na het zien van deel 4 van de grote meester denk ik dat mijn conclusie dat Remco de tragische, passieve  held is, een juiste is. Ook in deel 6 dat nu ter beoordeling ligt zal Remco geen actie ondernemen. Maar onderschat de grote meester niet! Ik denk dat Remco gedwongen zal worden tot actie in deel 7 en/of 8 en dan zal hij onverwacht toeslaan! Heeft de grote meester ons toch aardig beet genomen!


4 opmerkingen:

  1. Wat keek ik uit naar deze blog. Een hele slimme invalshoek - mijn complimenten! De Remco als tragische en passieve held is heel goed gevonden. Dat schept een hoop rust in de tent. Nu rest ons dan ook nog maar een ding: Van Remco de beste tragische held maken die een Paul V. zedenschets ooit heeft gezien! Kunnen we er niet nog een beetje Van Hemert en Schatjes overheen gooien en hem aan het eind in plaats van onder het asfalt in een lading Albrecht Construct vloeibaar beton laten verdwijnen? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Remco is een saaie sukkel, ik kan niets met hem. Hij komt in mijn deel 6 niet eens meer voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat remco helemaal geen saaie sukkel is. Film is illusie, misschien wil Paul Verhoeven graag dat wij dat denken, dan komt straks de verrassing!

      Verwijderen
  3. Saaie-sukkel-maar-ondertussen is het handelsmerk van Peter Blok. Wacht maar af!
    Al gebiedt de eerlijkheid de TV dokter te zeggen dat zij ook nog niet precies weet welke sublieme actie zij Remco dan in deel 7 zou moeten laten uitvoeren. Maar voorlopig komt de redding ook niet echt van Ineke's kant. Geen wonder dat Lieke en Tobias gefrustreerd zijn...

    BeantwoordenVerwijderen