donderdag 12 januari 2012

De roze bril!

Zo enige hectische dagen later! De productie is ge-upload en we staan vijfde met de gay-variant. Natuurlijk was ik er van overtuigd dat we zouden gaan winnen. Het had nogal wat voeten in de aarde voordat onze versie eindelijk ge-upload was. Omdat we in onze overmoed besloten hadden om de hele handel in hd kwaliteit aan te leveren heeft het een dag gekost voordat de duur betaalde specialisten van TEE de puinhoop weer hadden hersteld. Gisterenavond kon ik eindelijk het eindproduct zien. De roze bril kon meteen weer af, want er was toch wel het nodige misgegaan. Had ik nog in eerdere beschouwingen anderen de maat genomen nu kan ik dat ook bij mijn eigen werk doen. Op zich heb ik er geen moeite mee om te bekennen dat ik iets niet goed heb gedaan. Het maakt het nu wel moeilijker omdat ik tegen mijn nieuwe vrienden moet zeggen dat het niet goed genoeg is wat wij hebben gemaakt.

Die afschuwelijke slaapkamerscène! Volkomen overbodig gezien eerdere scripts en verfilmingen, het voegt niets toe! Omdat wij het script zoveel mogelijk wilden volgen kwam die er toch. Dan de close van tobias, ik wilde de verbijstering op zijn gezicht zien terwijl merel lieke kuste, daarna het volgen van de ogen van tobias terwijl merel opstaat, dacht daarmee weer wat tijd te winnen. Shot was daarvoor onbruikbaar en ook nog eens over de as. De cameraman was iets te enthousiast op het bed gedoken om dit shot te draaien en niet teruggekeken natuurlijk. De kus was ook iets te kort in beeld, te weinig lengte, hadden we meer in slowmotion moeten monteren.

De lachende glazenwasser. Op zijn auto staat: alles wordt weer spic en span je moest een weten wat ik met mijn zwabber kan!

Dan de glazenwasser die was erg leuk, vanwege het breedbeeld konden we ook leuk het aanlopen van wim door de lange gang laten zien. Dat breedbeeld is ook wennen overigens, voorheen had je dat niet, je moet je daar toch op instellen! En waar zijn de zoomlenzen gebleven? even een shot aanpassen tijdens een beweging of een inzoompje om iets te accentureren, noway! Kost teveel licht zo'n lens dus werd er met vaste lenzen gewerkt die continue gewisseld moesten worden. Het acteren was nog een beetje stroefjes en miste pit. De acteur die wim speelde was die ochtend pas toegevoegd en kende de tekst onvoldoende, tijdens de vergaderruimte scène kwam zijn ipad daarom erg van pas. Verder een aantal gigantische continuïteitsfouten, probleem bij het opnemen met 1 camera is dat je meerder takes moet maken en daarbij het risico dat één en ander niet meer goed op elkaar  aansluit. Zou graag horen hoe anderen dit oplossen? Maar goed we leren hiervan en proberen het een volgende keer beter te doen. De grappen die we bedachten werkten in ieder geval erg goed. Mocht u het allemaal wel mee vinden vallen of juist van mening zijn dat we het erg goed gedaan hebben, dan kunt u nog steeds op ons stemmen.

Na het zien van de viciefilm zal ik nooit meer een trapleuning alleen als trapleuning zien!

Toch knap van Viciefilms dat ze altijd zo lang wachten met up-loaden en dan zo'n inhaalslag maken. Denk nog even aan hun eerste inzending en zie de progressie die is gemaakt. De val van nadja van de trap waarbij dit zo treffend wordt geïllustreerd met het trillen van de leuning! De hele productie is groots en meeslepend er wordt redelijk goed in geacteerd en het camerawerk is subliem. Je zou zeggen en dat zeg ik dan ook; de beste inzending dit keer! Het valt echter te vrezen dat ze net te weinig tijd hebben om de huidige koploper. Gewoon Ed en Sjoerd producties te kloppen.

Wim schuift met z'n voet een stoeltje voor remco bij, het wachten is op Fred die hem vervolgens á la gangsterfilm een plastic zak over z'n hoofd trekt!

Gewoon Ed en Sjoerd beginnen ook met de slaapkamer. Deze scène doet ook afbreuk aan de rest van het verhaal. Wim is hier een hele gemene. De manier waarop hij de stoel voor Remco klaarzet doet ook niet veel goeds vermoeden, maar vind ik een beetje over the top als blijkt dat Remco niet in elkaar gehengst word. Verder gaat het allemaal net als bij ons een beetje traag en loopt ook hier de montage niet soepel. Maar let op mijn woorden, dit zijn de beginnersproblemen, de volgende keer zal deze equipe een betere prestatie neerzetten.

Teamwork laat hier zien dat niet alle schroten in het plafond even recht meer zijn!

Ons target is de ploeg van Teamwork. Redelijk acteerwerk. Tijdens de vergaderruimte bijeenkomst hebben ze de 1 shot techniek van Stephan Brenninkmeier  verkeerd toegepast, zie mijn eerder betoog hierover. 

Remco heb je even tijd? Dat kan ik je pas zeggen als ik op mijn polshorloge heb gekeken!

Multivision heeft duidelijk geprofiteerd van het feit dat zei als eersten  hebben ge-upload en dat ze zich hebben afgezet tegen de zogenaamde professionelen omdat die met echte acteurs werken. De dappere tweede plaats die ze momenteel innemen lijkt mij wat aan de hoge kant al hebben de kijkers natuurlijk altijd gelijk. Het acteren kunnen we als houterig omschrijven. Veel nutteloze shots van niet storen bordjes, kopjes koffie koekje erbij? zit je goed? Maar ok ze staan er toch maar weer en wij niet!

wijntz


19 opmerkingen:

  1. Zo, trek nu die hand maar weer uit eigen boezem en maak je borst maar nat voor deel 5. Zoals gezegd, de grappen deden het goed. Als de goede talentscout dit bekijkt en aanhoort, komt wie weet de nieuwe Zeg 'ns Aaa binnenkort wel van onze hand.
    (De TV dokter is meer van het Durf Te Dromen...)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dokter, ben nog even bezig met de liftneuk scene stuur hem dadelijk naar je toe

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeg, denk om je woorden. Zeg 'ns Aaa is van de VARA. Niet van Playboy TV. Wat moet die talentscout wel niet denken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Even een feitelijk onjuistheid rechtzetten. Niet alleen de HD-kwaliteit was reden voor de vertraging van de Pinkstar inzending. Want daar is het systeem op ingericht (het is wel zo dat het systeem HD weer terugzet naar 630x360 dus dan kan je het net zo goed direct zo aanleveren en het scheelt tijd). HD is voor ons met name nodig voor verweking in de TV-inzending en straks op het witte doek ;-)

    Hieronder de letterlijke tekst van de techniek naar aanleiding van de upload-problemen:

    je kan schijnbaar in een MP4 bestandje hoofdstukken maken (net als op een DVD), dat is op zich geen probleem maar bij deze film was er wat mis met die indeling in die hoofdstukken, en daar verslikte de streaming server zich in. Het is opgelost door het filmpje bij ons opnieuw te transcoderen (waarbij die hoofdstukken zijn komen te vervallen), en daarmee werkt het.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wil eigenlijk ook reageren op jouw "continuïteit" stukje en mijn algemene indruk van de inzendingen.

    Continuïteit... Neem van mij aan dat daar vaak veel te zwaar aan getild wordt. Van Mike van Diem heb ik ooit de memorabele quote ontvangen: "Er is maar één continuïteit en dat is emotionele continuïteit". Dan heb ik het er natuurlijk niet over dat acteurs niet moeten wisselen of eerst met millimeterhaar en een schnitt later met een lange paardenstaart moeten gaan lopen, maar als we het hebben over de sigaret is daar langer dan het shot erop, of "hij liep net langs de lantaarnpaal en in een shot erop passeert hij die opnieuw", of "hij houdt zijn hand daar anders dan in het shot erop", dan zou dat vaak geen enkel probleem moeten zijn.

    Wat wél belangrijk is, is dat de emotie van de acteur per schnitt blijft kloppen. "In controle" weglopen en dan omdraaien en ineens emotie in de stem hebben die met voorgaand shot niet klopt is killing. Het spel, indien goed gespeeld, trekt alle aandacht weg van randzaken. Wanneer die randzaken teveel aandacht gaan opeisen dan klopt het spel dus niet. Dan moet dáár aan gewerkt worden. Ik prefereer ook wel eens discontinuïteit of een technisch inferieur shot als het spel daarin beter is. Daar zullen overigens niet alle cameramensen blij mee zijn, maar dat is soms ook beroepsdeformatie :)

    Terugkijkend op deel 4 vind ik een aantal acteurs behoorlijk groeien (de Remco van Vicie bijvoorbeeld), met als uitschieters de nieuwkomers van Gewoon Ed en Sjoerd producties. Ik ben het ermee eens dat het tempo beter kan en de algehele acteursregie. De keuzes 'hoe' de personages in de scènes zitten etc. Van hen verwacht ik in deel 5 de grootste vooruitgang.

    Visueel opent Vicie erg sterk met de val van de trap als absolute uitschieter. Dat is geweldig goed gedaan. Maar helaas vliegen ze wat mij betreft qua spel, muziek en scriptwijzigingen compleet uit de bocht. Ik ben wel blij dat ze een deel gewonnen hebben want de energie die ze in het vergaren van stemmen stoppen mag ook een keer beloond worden :)

    Teamwork's vergader-scène (de cirkeltrack) vond ik in principe juist wel goed ingezet, maar het miste coverage. Waren er ook shots gedraaid die qua timing de juiste closen had opgeleverd was dit een memorabele scène geworden.

    Bij Nightwork moet in de montage echt meer overlap komen. In de vergaderscène worden zinnen afgebroken nog vóór iemand interrumpeert.
    Tip voor acteurs die een zin moeten afbreken in een script. Er staat bijvoorbeeld: "Wim, luister. Ik moet...", dan moet je als acteur de zin in ieder geval volledig weten en desnoods afmaken: "Ik moet je spreken want het gaat niet goed."
    Ook zie ik veel "anticipatie" momenten. De scène mondt uit in een ruzie dus men komt al 'getergd' binnen. Of de camera is al heel dynamisch terwijl de bom nog niet gevallen is. Je verraadt daarmee wat er gaat komen en mist dus het dramatisch moment van het 'vallen van de bom'.

    Wijnz je had moeite met mijn 'onderkoelde' benadering maar ik ben ervan overtuigd dat dat geloofwaardiger is, spannender en het geeft meer contrast. "Ik ben boos dus ik ga schreeuwen" is de grootste valkuil in scenario en ook in regie. De 'regel' dat men in script moet 'liegen' kun je ook naar 'emoties' vertalen.

    We zullen zien hoe Paul Verhoeven die scène aanpakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stephan bedankt voor je uitgebreide en deskundige reactie. Ik ben het met je eens dat het ingehouden acteren krachtiger kan zijn dan verkeerd gespeelde woede. Dit heeft natuurlijk ook alles te maken met de kwaliteit van de acteurs. Die kwaliteit is bij jullie dik in orde, maar het gaat er bij mij niet in dat remco zo laconiek, bijna afwezig reageert als hij erachter komt dat zijn bedrijf zonder zijn medeweten verkocht gaat worden, naar mijn idee had hij hier moeten knallen of er is een reden die wij nu niet kennen waardoor hij zo vlak reageert? Misschien was hij al van de snode plannen op de hoogte?

      Wat mij aan het product van nightworks stoort is het feit dat het gesprek met remco via video conference llopt. Misschien was de betreffende acteur niet beschikbaar op de set, anders lijkt me dit een slechte optie.

      Verwijderen
  6. @S. Brenninkmeijer @TV-review:
    Het was lastig te verstaan en de TV dokter moest ook even terugspoelen, maar in de versie van IO filmproductie neemt Remco de chantage op op zijn antwoordapparaat. Toch? Hij heeft dus meer controle dan lijkt, voelde duidelijk nattigheid en heeft er daarnaast alle belang bij om zelf netjes en rustig te blijven. De TV dokter werkt nog aan een post over de beste inzendingen van deel 4, daarin ook meer over IO's spannende Fred.
    Het leek er bij Nightwork op alsof de acteur die Remco speelde er inderdaad niet bij kon zijn en daarnaast keek hij niet in de webcam maar op zijn script. De TV dokter vermoedt dat hij zijn tekst niet kende en dat er daardoor niet aan lekker spelen toe werd gekomen. Zoals S.B. het kort maar krachtig samenvatten: dat is bijna een randvoorwaarde, pas daarna kun je naar de rest van de film gaan kijken. De TV dokter heeft zoiets ook al eerder geprobeerd te formuleren, maar het was haar nog niet zo aardig gelukt als in bovenstaande verhandeling over 'emotionele continuïteit'. Die gaat zij erin houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verdomd dokter je hebt gelijk! Mij was ook al opgevallen dat hij op een knopje drukte! Maar omdat ik nooit heb gezien dat hij hem aanzette leek me dit een betekenisloze handeling. Remco had pas reden om het gesprek op te nemen toen hij nadja door het raam zag, maar die had haar ogen op hem gericht, het zou haar dus opgevallen moeten als er iets met de telefoon gebeurde! Dat is door onze vriend Stephan slim opgezet! Ben benieuwd naar je verdere observaties.

      Verwijderen
  7. @TV review
    Heerlijk hoe hier de brillenreclames ineens de boventoon voeren en op mijn blog de liftinstallaties. Toch knap van Google.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @De TV Dokter:
    Je hebt gelijk. De (tijdelijke) muziek staat daar nét iets te hard, maar je hoort het antwoord apparaat zeggen: "End memo recording".
    Aanvankelijk hadden we gepland dat Ineke aan de andere kant van de lijn zou meeluisteren, maar deze oplossing is wat subtieler. Remco kan besluiten er iets mee te doen, of niet. Het was in ieder geval ons plan om Remco al vanaf aanvang 'in control' te laten zijn. We vonden het interessant om met deze ene kleine aanpassing de hele scène (en daarmee de eindscène) in een totaal ander licht te zien. Wim en Nadja die als overwinnaars praten, maar wij weten dat ze hun graf gegraven hebben. Grappig hoe zo'n 'knopje' de hele zwik op z'n kop zet toch? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja heel grappig! zie alleen nog niet wat remco met deze geluidsopname gaat aanvangen? Wil hij sympathie bij Ineke? Het kan nog steeds zo zijn dat ze toch zwanger is, in ieder geval Remco gelooft dat. Dat hij gechanteerd wordt is niet netjes, maar ook niet strafbaar! Hooguit de raad van commissarissen, als die er is en dat zal bij zo;n groot bedrijf! kan hier iets vervelends, voor wim en fred, van vinden. De sleutel is dan toch het bewijs dat nadja niet zwanger is! Dan hoeft remco ook niet met de geluidsopname naar ineke.

      Verwijderen
    2. @TVreview: Als het goed zit met die emotionele continuïteit dan heb je tijdens het kijken van de film geen tijd om zo diep over die bandopname na te denken. We weten ook nog niet hoe het gaat aflopen, misschien is het allemaal wel zeer chantabel omdat Ineke weet dat Remco helemaal geen kinderen kan krijgen (die Lieke en Tobias lijken helemaal nergens op Remco, is dat wel eens iemand opgevallen?). Weten wij veel?! Zo'n tape achter de hand kan nooit kwaad, zoveel is zeker. Door de WC trekken kan altijd nog (wordt een beetje een thema tenslotte dat alle belangrijke dingen in deze film in de WC verdwijnen of blijven drijven, tenslotte).
      Vooralsnog werkt die bandopname natuurlijk als een tierelier: Alle verhoudingen zijn met die druk op de knop ineens volledig omgekeerd, alleen weten Wim en Nadja en Fred dat nog niet. Werkt zeer effectief!

      Verwijderen
    3. @dokter ja die emotionele continuïteit was dermate continue dat ik toch nog tijd had om de druk op de knop te registreren ergens in een donker hoekje van mijn brein. Ik heb fout genoeg deze informatie terzijde geschoven als niet relevant. Ik dacht: die ouwe viezerik zit toch niet het gesprek te tapen? En heb deze optie meteen terzijde geschoven als onzinnig. Ben benieuwd hoe dit gegeven terugkomt. Samen met viciefilms hebben we hier wel te maken met remco's die in de aanval gaan en dat is goed.

      Verwijderen
    4. Zeker goede ideeën, in mijn deel 4 was Mieke/Maaike in opdracht van Ineke aan het meeluisteren en in deel 3 werd in twijfel getrokken of Lieke wel een kind van Remco was :) Volgens mij heb ik deze lijntjes hier en daar bij andere schrijvers ook terug zien komen... gewoon er in fietsen die scènes!

      Wat betreft de acteurs: Ik merk dat ik mijn favoriete vertolkingen van de rollen uit verschillende inzendingen haal en niet automatisch de professionals prefereer... misschien leuk voor een poll op de site ofzo:
      Merel - IO producties /Nightwork
      Lieke - IO producties
      Tobias - Nightwork
      Wim - PinkStar / Paul Verhoeven
      Fred - IO producties / Paul Verhoeven
      Remco - Paul Verhoeven / Check me producties
      Ineke - IO producties / Paul Verhoeven
      Nadja - Paul Verhoeven / IO producties

      Verwijderen
    5. @paradox dat vind ik echt een retegoed idee een poll voor wat betreft de beste/populairst acteur! ga meteen eens kijken hoe dat werkt.

      Verwijderen
    6. @ParadoX @tvreview:
      Maar dan wel een poll met IP beperking graag...
      Maar dat is standaard (behalve bij TEE)
      :)

      Verwijderen
    7. Gelukkig hebben we bij TEE Stephan niet als IT-specialist (maar wel als uitstekende regisseur ;-)

      Want:
      1. Vele personen kunnen één IP adres hebben.
      2. Eén persoon kan vele IP adressen aannemen.

      Dus IP-beperking is niet echt zinvol.

      Verwijderen
    8. Haha die Dokky :)

      Je hebt gelijk... Gelukkig heb ik na mijn studie informatica en baan als programmeur bij Philips NV. voor deze wereldbaan als regisseur aan de kant geschoven.

      Nu jij weer :))

      Verwijderen
  9. De bandopname is op zijn minst een wapen...het is erg goed gevonden vind ik, wat het drama zeker verhoogt.
    De variant van IO films vond ik goed. Hun Remco vond ik zijn beste werk doen tot nog toe. Ik vond het spel in de versie van Sjoerd en Ed een verademing, misschien wat stevig aangezet door Dr.John maar dat kan dit verhaal wel een beetje hebben. De Remco van Vicie is inderdaad beter aan het worden en hij heeft in zijn naturel al iets maniakaals, alleen het weggooien van de stoel was wat obligaat.

    BeantwoordenVerwijderen