vrijdag 1 maart 2013

Volgens Robert

Volgens Robert vertelt het verhaal van een huisarts met een midlife crisis. Peter Blok speelt de hoofdrol in deze door Maria Goos geschreven tragikomedie. Ondanks mijn respect voor Peter Blok en Maria Goos moet ik toch stellen dat het eerder tragisch dan komisch is wat hier getoond wordt, ik heb er in ieder geval niet erg om moeten lachen.
In de eerste minuten gaat dokter Robert al pijnlijk over de schreef. Zijn vrouw Jacqueline Blom, goede actrice maar niet voor een komedie, zeurt hem aan het hoofd zoals vrouwen dat zo onnavolgbaar goed kunnen. Robert gaat door het lint en slaat de strijkplank aan barrels. Die strijkplank is natuurlijk het symbool voor een  in routine verzand huwelijk, truttig en degelijk, maar niet degelijk genoeg. Hierna geeft hij ook nog zijn vrouw een flinke oorvijg, niet grappig wel pijnlijk! Op zich een prima begin; de toon is meteen gezet. Zij flikkert hem het huis uit. Robert betrekt een steriel wit appartement tegenover aantrekkelijk buurmeisje Hannah Hoekstra die wat mij betreft de verrassing is van deze serie. Hannah lacht naar hem op een manier die aan Julia Roberts doet denken en meteen is duidelijk dat er zich tussen die twee wat gaat afspelen, waarbij ik ook vermoed dat dit de belangrijkste plotlijn gaat worden.

Hannah Hoekstra met haar stralende glimlach!

De psychiater waar Robert 'verplicht' naar toe moet fungeert als raamvertelling; Robert vertelt haar over wat is voorgevallen en we zien haar dan ook in de betreffende scène met haar opschrijfboekje. Op zich prima zo'n asynchrone vertelwijze, alleen heb ik al snel genoeg van Psychiater Lea en te vrezen valt dat we nog een hoop van haar te zien krijgen.

Ok als je braaf bent trek ik zo mijn truitje uit!

Tjitske Reidinga die Psychiater Lea speelt doet dit teveel als karikatuur, kun je als grappig uitleggen ik doe dat niet, vind haar meer een actrice in een goedkope natuurfilm die doet alsof ze gestudeerd heeft omdat de klanten daar op geilen.
Ja het is moeilijk om in slechts 30 minuten alle karakters te introduceren en het probleem of de problemen te duiden, maar Volgens Robert heeft de hoge verwachtingen nog niet weten waar te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten