zondag 3 maart 2013

Divorce

Het moest er toch eens van komen; een recensie van RTL's komische drama rond drie gescheiden mannen in 1 villa. De serie loopt al een tijdje en komt volgende week aan z'n einde. Het vervolg staat echter al in de steigers zodat we ook dan weer kunnen genieten van de belevenissen van Boudewijn Joris en David en hun exen en nieuwe vlammen. Elke week kijken er een kleine 2 miljoen kijkers, op zich zegt dat niks want die kijken ook naar pulp programma's als Ik hou van Holland.

Na mijn scepsis overwonnen te hebben kijk ik aflevering twaalf, de één na laatste. Nou dat valt vies tegen, meteen al. Het doet me denken aan mijn eigen studententijd, toen woonde ik ook met twee andere mannen in een huis, veel gezeik met wijven en ook nog eens weinig geld. Dan zitten de heren er nu beter bij, allemaal een goede baan, ook joris die klusjesman is heeft een goed lopend bedrijf.  Boudewijn heeft het zwaar want hij meent te moeten neuken met 1 van de andere moeders op het schoolplein. Natuurlijk komt zijn ex, Sophie daarachter, nou en? zou je zeggen. Nee, dat bijkt allemaal een stuk ingewikkelder, Sophie wil dat hij het weer uitmaakt omdat anders de kinderen daar psychische problemen mee krijgen. Lijkt mij sterk want die kinderen hebben allemaal gescheiden ouders die het schoolplein zien als een supermarkt waarin zij hun nieuwe sekspartners kunnen scoren. De manier waarop Sophie hier achter komt is ook niet echt origineel. Boudewijn heeft een hotel kamer geboekt, kort nadat hij incheckt verschijnt Sophie die ook een afspraak heeft. Zij wordt per vergissing naar de hotelkamer van boudewijn gestuurd. Natuurlijk komt op dat moment ook Katja Schuurmans, ik dacht dat dat mens nu eindelijk van de buis gerot was, haar opwachting maken.

Kortom gezeur 'ohne ende' ik snap niet hoe die 2 miljoen mensen dat elke zondag weer volhouden? Aan het einde moet Joris examen doen voorlezen. Het is namelijk zo dat hij laaggeletterd is, vraag me wel af hoe hij voorheen zijn facturen heeft gemaakt, maar dat is een detail. Joris moet ten overstaan van een grote groep belangstellenden waaronder zijn huisgenoten een tekst voorlezen. Dit vind ik een hele mooie scène verrassend genoeg. Er is aandacht voor het probleem van de vele mensen die niet of nauwelijks kunnen lezen en schrijven en hier zien we ook duidelijk de kameraadschap tussen de mannen. Joris ziet zich voor een grote uitdaging geplaatst, hij gaat die aan en mag zijn overwinningswip op de achterbank van zijn auto ondergaan.

Ik besluit nog een aflevering te kijken, aflevering 5. Verbazing, het lijkt wel of ik naar een ander programma kijk. We zien nu veel meer de mannen onder elkaar, de lege pizzadozen, voetbal het praten over seks. De dialogen zijn grappig zonder dat het overdreven wordt, had nog wel wat beter gekund maar dan hadden ze een goede scenarioschrijver moeten vragen natuurlijk. Ik moet voor het eerst echt lachen. Joris verteld tot verbijstering van de anderen dat hij alleen maar met Joyce heeft geneukt. Als hij later zijn tanden poetst hoort hij het gelach van de anderen.

Mannen, mannen!

Waarom is aflevering 5 beter dan aflevering 12? Ik heb er de theorie boeken nog eens op nageslagen en ben na ampele overwegingen tot de volgende conclusie gekomen: die wijven hebben dramatisch minder screentime gekregen. Geen Katja Schuurman, weinig Chantal Janzen een beetje Linda de Mol. Welk een verademing! Ja ik weet, de protagonisten hebben de antagonisten nodig, maar het kan ook wel een beetje minder blijkt. Boudewijn heeft bijvoorbeeld een korte maar hevige affaire met weer een moeder van het onuitputtelijke schoolplein. In aanvang lijkt het een nogal stil gereformeerd meisje dat in ieder geval niet zeurt, maar als het er uiteindelijk van komt gaan bij haar alle remmen los en blijft Boudewijn gesloopt op het bed achter.

Boudewijn checkt de gereformeerde (maar ondertussen!) moeder. Ook mooi de afstand tussen de twee.

Als ik een advies mag geven?  Breng het aandeel screentime exen terug tot 10%, dat lijkt mij goed te doen. Verbreek het contract met Katja! Doe er 25% nieuwe liefdes in, zodra die misgaan komen ze in de groep van 10% terecht en doe de rest mannen, mannen onder elkaar, gezellig!

Ik ben nu ook een fan van Divorce, Wim!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten