vrijdag 30 maart 2012

De steekpartij

Door omstandigheden was ik minder in staat om de videoverrichtingen omtrent deel 7 te volgen. Tot mijn grote verassing en ook blijdschap is dit deel echter gewonnen door de van Goghjes! De piepjonge regisseur heeft het dus toch maar mooi voor elkaar gekregen! Nu weet ik niet of er nog veel Indische hackers actief geweest zijn, maar dit is een prestatie die staat. Nu vond ik het vorige deel van Carel al erg leuk, vooral de scène op het dak waar we de prille romance zagen ontspruiten was reuze schattig.
Dit keer echter geen lyrische beschrijvingen van geluidseffecten, camerabewegingen en andere interessant doenerij, nee hier wordt het eerlijke videoambacht bedreven. De shots staan dus wel eens wat lang, er wordt echt gewacht tot alle actie voorbij is voordat een volgend shot wordt getoond. Het tempo ligt laag, maar desondanks valt er best naar te kijken. Jammer is dat het script van Paul v. tot op de komma wordt gevolgd, maar daar heb ik eerder al het nodige over gezegd.

Dan krijgen we de eerste echte actiescène; de steekscène! Dit is een moeilijke scène, eerst zit het gezelschap bijelkaar in een redelijk gespannen toestand. Remco moet tekenen om te voorkomen dat de gevolgen van zijn slippertje met Nadja aan het licht komen. Iedereen is dus gezeten en dat is tegelijkertijd ook weer een wat passieve situatie. Dan komt Ineke binnen en is daar de confrontatie doordat Ineke Nadja aan de schaar rijgt. De 'psychologische spanning die heerst moet nu worden omgezet in keiharde actie en dat blijkt niet eenvoudig! Ik heb deze scène ook in de versies van Eigenweis en Marantz bekeken. De conclusie is drie keer hetzelfde; het werkt niet! Je kunt zeggen bij Carel van Gogh is er vooraf weinig spanning en is de afwikkeling na het steken ook houterig. Bij Eigenweis waar veel betere acteurs zijn ziet het er net zo houterig uit. Eigenweis laat nadja om onduidelijke reden opstaan, dat lijkt eenvoudig steken voor Ineke, er is echter geen motivatie. De conclusie is dus dat het niet aan het acteren ligt maar aan montage en regie.
 Nadja kijkt hier geamuseerd toe hoe Ineke haar gaat neersteken.

In de beweging gesneden, maar de schaar is nu in de hand gedraaid!

Bovenstaand, niet helemaal framenauwkeurig, is de las in beeld gebracht. Het eerste wat opvalt is dat de schaar in de hand is gedraaid. Eerst is er een prikkende beweging, daarna een hakkende. Dit geeft een discontinuïteit. Nadja houdt haar buik ook anders vast, het is ook vast wel een beetje eng allemaal lijkt mij? Wat echter nog belangrijker is dan de continuïteitsfouten ze is de montagefout die hier en ook bij de andere producties is gemaakt.

Vroeger, tijdens een montage oefening, moest ik een keer een stukje Gunsmoke monteren, een vechtscène. Marschall Mat Dillon neemt een aanloop en schopt een knielende man. Hiervoor had ik de beschikking over twee takes. In take 1 komt de marschal (redelijk close) aanrennen en schopt, in take 2 hetzelfde maar dan een ruim shot met de knielende man er ook in. In eerste instantie legde ik de shots gelijk op het moment van trappen. Het moment dat de laars van de marschall de buik van de man raakt is het in punt van het volgende shot. Nou dat werkte dus voor geen meter! Het leek alsof de marshall twee keer trapte. Hoe kan dat? Qua chronologie en beweging loopt het perfect alleen ziet het er shit uit! 
Waarschijnlijk heef dit te maken met de traagheid van het menselijk oog. Bij een shotwissel moet je je toch weer even oriënteren op de nieuwe informatie en mis je dus iets. De oplossing bleek om het moment van shotwissel verder naar voren te verleggen. Het einde van de trapbeweging kwam daarmee in shot twee waardoor de las al soepeler ging. Een echte verbetering bleek echter het drastisch inkorten van het inlopen van de marschall, een seconde eraf waarbij je eigelijk alleen de aanzet tot de schop zag deed wonderen. 

De steekpartij had ook op dergelijke wijze gemonteerd moeten worden. Ik vermoed dat Paul Verhoeven in zijn deel 7 wel even zal laten zien hoe het moet!

maandag 19 maart 2012

Deel 8

Inmiddels staat ons deel 8 op de TEE site: http://www.entertainmentexperience.nl/moviescript/rqp9qqr94xzosf5dn91saz4kg
Na het verschijnen van script deel 7 heeft Paul V. ons opgezadeld met een enorm probleem. Aan het einde van deel 6 waren er de volgende onafgeronde kwesties:

  • De fake zwangerschap van Nadja was bekend bij Tobias en Merel, wat zouden zij met deze wetenschap gaan doen? 
  • De relatie Merel/Lieke was beschadigd, hoe zou dit verder gaan? 
  • Ineke werd geconfronteerd met de voorgenomen verkoop van de zaak, hoe zou zij hier op gaan reageren? 
  • Remco zat in angst dat de zwangerschap van nadja zijn relatie met ineke in gevaar brengt. Zou hij zonder meer tekenen of komt er nog iets?


De amateurscriptschrijvers hebben zich vervolgens over deze problematiek gebogen en zijn met verschillende oplossingen gekomen. Dat Paul V. met weer iets totaal anders zou komen was te verwachten, maar dat hij ook meteen alle dramatische lijnen zou eindigen, dat had ik in ieder geval niet kunnen raden! Als trouw kijker van alle interviews met de grote meester heb ik Paul horen zeggen dat de scriptschrijvers de timing in de gaten moeten houden, dat als de film halfweg is er op een ontknoping aangestuurd moet worden. M.a.w. je kunt maar niet blijven doorgaan met het ontwikkelen van nieuwe plotlijnen. Niet meer, meer, meer, maar meer geconcentreerd. Verstandige woorden natuurlijk, maar niet te rijmen met wat hij in deel 7 heeft neergelegd! Je zou bijna concluderen dat Paul er ook een beetje genoeg van begint te krijgen en in grote stappen thuis wil geraken! Prima natuurlijk, want veel eer valt er niet meer te behalen!  Hiermee ligt het probleem wel op het bordje van de onbezoldigde scriptschrijvers.

Wat valt er nog te doen als alles is opgelost? De enige onduidelijkheid is nog of Fred meewerkt om Wim er uit te werken? Misschien dat de Chinezen harakiri gaan plegen of Wim gijzelt het hele stelletje, mogelijk, maar oninteressant natuurlijk. Alle verdere afhandelingen? Allemaal klein bier! Bahame laat Fred excelleren en de poet pakken ten koste van Remco, leuk maar in het voorgaande was geen enkele aanwijzing te vinden dat Fred hiertoe in staat zou zijn, dus moeten we dat als onwaarschijnlijk beschouwen. Marcusjosephus laat de ouders van Merel opdraven met de mededeling dat Merel het kind is van Remco. Heeft die even met zijn eigen dochter liggen neuken! Een naargeestige situatie natuurlijk, maar om nu in deel 8 deze bom te droppen? Ice9 maakt gebruik van de vraag van Ineke aan Merel of zij ook zwanger is. Goed gevonden, de vraag van Ineke in deel 7 als set up en het eind shot van de zwangerschapstest onder het bed, met dank aan basic instinct, als pay off. Het idee van een open einde en een eventueel vervolg van dit verhaal, jaagt mij zoveel angst aan dat ik deze briljante vinding alsnog met overtuiging verwerp.

Maar ja het zal toch niet zo zijn dat ik geen aanvaardbaar einde aan deze ellende weet te bakken? Ik was bij Lidl en daar krijg ik vaak goede ideeën. Bij de groenten dacht ik aan eventuele losse eindjes en toen schoot Boris mij te binnen. In aflevering 1 wordt Tobias al Boris genoemd door Wim. Dit raadsel blijft gedurende het project bestaan. Er wordt hier en daar over gespeculeerd, maar er gebeurt verder niets mee. Voor mij staat vast dat hier een mogelijkheid ligt. Als deel 7 een false victory is voor Remco dan zou Wim moeten winnen. Wim kan alleen maar winnen als de verkoop toch doorgaat, maar hoe gaat hij dat bereiken? Alle pressiemiddelen zijn uitgewerkt! Maar wat nu als Tobias niet de zoon van Remco is, maar wel van Wim? Ineke heeft Remco gedreigd de relatie te beëindigen indien zou blijken dat Remco de vader zou zijn van het kind van Nadja. Dan zou, oh ironie, het toch wel bizar zijn als zou uitkomen dat Wim de echte vader is van Tobias. Het zou maar zo kunnen dat het dan Remco is die de relatie laat knallen! Ik had gedacht om de situatie te laten spelen op het kantoor van Albrecht, na samenspraak met de dokter toch maar gegaan voor het einde thuis, dan krijg je een cyclisch geheel, begin en einde op dezelfde plaats. Zo is dit verhaal toch nog aan een aanvaardbaar einde geholpen en kan het zo de vergetelheid in!

vrijdag 16 maart 2012

Toch niet het einde!

Hoe schrijf je een einde aan een film die al is afgelopen? Geruime tijd was ik van mening dat het ondoenlijk was om dit nog op een aanvaardbare wijze te laten eindigen. Eerder schreef ik dat alle lijntjes geëindigd waren. Alleen was nog niet duidelijk wat Fred zou gaan doen en wat de reactie van Nadja en Wim zou zijn. Natuurlijk kan het niemand nog wat schelen hoe het verder gaat met de Albrechtjes & consorten, maar 'for the cinematographic sake' is het wel interessant om te onderzoeken hoe we er toch nog een boeiend subeinde aan kunnen knopen.

Met de TV dokter, Bamahé, Fleur Jansen en anderen heb ik de nodige discussies gevoerd omtrent een elegant einde aan dit ellendig verhaal. Want dat het allemaal niet blij maakt mag onderhand duidelijk wezen! Paul v. en Robert A.T. hebben bij voortduring goede input vanuit de community genegeerd en zijn hun eigen ondoorgrondelijke gang gegaan.  Dan zal ik dat zeggen omdat ik niet elke keer bij de winnaars zat? Ja natuurlijk! Maar er waren ook genoeg andere scripten die met beter resultaat gebruikt hadden kunnen worden. Het idee om regeltjes en woorden uit diverse scripts te pakken en daar zelf een script om heen te schrijven is natuurlijk bizar. Als reactie op script deel 2 meende één van de deelnemers dan ook duidelijk een puntkomma uit/zijn haar script te herkennen. Dit tekent het absurde karakter van dit project. Bij aanvang van het project werd toegezegd dat de nieuwe Paul Verhoeven film door het publiek geschreven zou worden en dat het publiek ook zou mogen meespelen.
Eerste punt is besproken, tweede punt is ook niet echt gerealiseerd. Alleen Maaike heeft nog wat screentijd gekregen Gijs hebben we na het feest niet meer terug mogen zien. Regisseur Stephan Brenninkmeier heeft de geest van dit project wel goed begrepen, hij heeft gedaan wat Paul Verhoeven had moeten doen, onbekend talent een kans geven! Voor hen die het willen zien is er nu een interessante krachtmeting Brenninkmeier/Verhoeven gaande.
Deel 5 van Paul verhoeven staat inmiddels online, nu is het interessant om het vergelijk te maken. De sleutelscene is de ontdekking van de relatie Merel/Remco door Lieke. Omdat beelden meer zeggen dan woorden onderstaand de shots.
Carolien Spoor (die hier erg meevalt) realiseert zich het bedrog!

Fransie Groenendijk IOproducties realiseert zich het bedrog!

Duidelijk mag wezen dat Fransie hier de betere acteerprestatie levert! In Pauls voordeel mag de betere locatie genoemd worden. Beide producties leveren top camera- en acteerwerk. Als Paul had meegedaan in een stemronde zonder hackers, dan was het geen gelopen race geweest! 

Voor deel 8 gaat Paul zijn eigen script schrijven. Hoe origineel! Naar mijn beleving heeft hij dat de voorgaande 6 delen ook al gedaan! Beste meneer Verhoeven, u weet dat het allemaal niet persoonlijk bedoeld is, its just for the sake of cinematography! Maar doe nou eens wild en pak gewoon een script uit de schap. Er zijn er al een paar ingestuurd. U mag ook het script gebruiken dat de TV dokter en ik nu aan het schrijven zijn en binnenkort op de site komt. 

zaterdag 3 maart 2012

Het einde?

Inmiddels, tussen al het gehack door, is daar dan het zevende script van Paul en Robert. In tegenstelling tot de twee voorgaande edities is er nu wel een redelijk en logisch verhaal uit de bus gekomen. Natuurlijk zijn er wel weer de nodige opmerkingen te maken en dat ga ik dan ook bij deze doen. Maar de eerst blik op het script is een positieve.

Opvallend is dat tobias en merel niet bij nadja blijven hangen! Geen plettende billen op de solatube. Geen seks. Nee paul heeft nu haast, hij begint mogelijk ook schoon genoeg te krijgen van dit, in aanvang zo schone, project. We gaan met grote stappen. Bij de albrechtjes thuis gooien remco en ineke het op een akkoordje, Merel biecht haar zonden op bij Ineke die het overigens allang wist! Lieke en Merel maken het weer goed. Alle problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Ineke verstoort de bijeenkomst van remco, wim, fred en nadja op kantoor door een schaar in de buik van nadja te steken. Het bedrog is duidelijk, remco tekent niet hij steekt het contract als bewijs van de zwendel in zijn koffertje. Hij dwingt fred tot een keuze met de bedoeling wim uit het bedrijf te werken. tot slot  maakt hij een deal met de chinezen. einde deel 7 en ook van de 'user generated' film.
Ik bedoel, wat valt er verder nog te schrijven? Alle problemen zijn opgelost! Alle dramatische lijnen zijn geëindigd. Ja we weten nog niet of fred meewerkt wim eruit te werken. We kunnen vermoeden van wel en kunnen dan schrijven dat wim samen met nadja het pand verlaat huilend in een taxi. Maar who cares? Tussen alle andere karakters is de lucht weer geklaard dus kan paul de aftiteling starten. Natuurlijk had de ontknoping, als we de wegen van de logica zouden volgen, in deel 8 moeten plaatsvinden, uitgaande dat dit ook weer een deel van 10 minuten zou worden. Maar dit project heeft inmiddels alle binding met de redelijkheid verloren. Oorspronkelijk zouden er delen van drie minuten worden gemaakt, maar script deel 2 van de grote meester liep al naar de 8 minuten en dat is in de navolgende delen niet veel korter geworden.

De scriptschrijvers mogen nu een eigen deel 8 gaan schrijven waar paul niet meer in gaat knippen en plakken. Misschien zijn er teams die deze scripten gaan verfilmen en anders moeten ze gewoon zelf een ploeg formeren en hun verhaal verfilmen of gewoon schrijven om het schrijven. Mij lijkt het dus vrij zinloos om hier nog een achtste deel aan te breien, maar misschien was dat ook al het geval na deel 2? Voor mij is het een zeer uitdagend project geweest, ik  heb tal van hele leuke mensen leren kennen. Het schrijven was een zeer inspirerende en afleidende bezigheid in een tijd waarin er allerlei nare priveproblemen speelden. Ik heb besloten met het scenarioschrijven door te gaan en dank de organisatie van TEE voor de mogelijkheid die ze o.a. mij en vele anderen hebben gegeven onze talenten te verkennen.

Met deze woorden kom ik zoals het er nu uitziet aan het einde van mijn blog. Ik heb het me veel plezier geschreven en hoop dat men het ook met plezier heeft gelezen. mochten er nog aansprekende ontwikkelingen zijn dan zal ik daar natuurlijk weer over schrijven. Voor nu is alles gezegd.

wijnz